سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لکه‌بینی در بارداری، چه موقع خطرناک است؟


 

  • لکه‌بینی در بارداری، چه موقع خطرناک است؟

    920455

    29 مهر 1398 - 07:56

    1081 

    برترین‌ها: لکه بینی طی بارداری، مثل خونریزی و لکه بینی واژینال وقتی که به دلیل حامله بودن‌تان پریود نیستید، می‌تواند مشکلی سردرگم کننده باشد. اما نگران نشوید؛ زیرا لکه بینی در بارداری تا حدودی معمول است.

    ممکن است شما در تمام طول بارداری‌تان لکه بینی داشته باشید و خطری هم شما را تهدید نکند. به گفته‌ی پزشکان لکه بینی طی سه ماهه اول بارداری طبیعی است و در 15 تا 25 درصد از بارداری‌ها روی می‌دهد. در واقع اگر لکه بینی در ماه‌های اول بارداری روی بدهد، چندان جای نگرانی ندارد.

    چه زمان‌هایی لکه بینی طی بارداری را باید جدی بگیرید

    اما لکه بینی در بارداری چه زمانی علامت مشکلی جدی است؟ در این مطلب با ما باشید تا آنچه را که لازم است در مورد لکه بینی در بارداری بدانید به شما بگوییم.

    چه چیزی سبب لکه بینی در بارداری می‌شود؟

    لکه بینی و خونریزی طی بارداری علت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. شایع‌ترین دلیل لکه بینی در بارداری می‌تواند خونریزی لانه گزینی باشد که به دلیل لانه گزینی تخمک در دیواره‌ی داخلی رحم روی می‌دهد. این اتفاق معمولا بین یک تا دو هفته بعد از لقاح می‌افتد.

    بارداری باعث می‌شود خون بیشتری نسبت به حد معمول به سمت رحم، واژن و گردنه‌ی رحم فرستاده شود. این خون ممکن است بعد از رابطه جنسی یا هر فعالیت بدنی دیگری و یا حتی بی‌دلیل به بیرون تراوش کند.

    یک دلیل دیگر برای لکه بینی در بارداری، خونریزی ساب‌کوریونیک است که به دلیل خونریزی در اطراف جفت و دیواره‌ی رحم روی می‌دهد. همه‌ی این‌ها دلایل طبیعی برای لکه بینی و خونریزی طی بارداری هستند و جای نگرانی ندارند.

    البته کارشناسان در حال مطالعه روی این موضوع هستند که آیا ممکن است بین خونریزی ساب‌کوریونیک و سقط جنین ارتباطی وجود داشته باشد یا خیر. در این صورت، لکه بینی می‌تواند علامتی از سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد که زمانی روی می‌دهد که تخمک بارور به جای رحم در لوله‌ی فالوپ لانه گزینی می‌کند.

    چه زمان‌هایی لکه بینی طی بارداری را باید جدی بگیرید

    اگر خونریزی طی سه ماهه دوم بارداری روی بدهد می‌تواند نشاندهنده‌ی مشکلی در جفت باشد مانند جفت سرراهی. جفت سرراهی زمانی است که جفت به جای اینکه بالای رحم جای بگیرد، گردن رحم را به طور کامل یا جزئی می‌پوشاند.

    این اتفاقی است که دردسرساز خواهد شد، زیرا گردنه‌ی رحم، راه عبور جنین در زمان تولد است. هر گونه تحریک و آسیبی در گردنه‌ی رحم می‌تواند موجب خونریزی سنگین شده و شرایط اورژانسی ایجاد کند. اگر دچار مشکل جفت سرراهی باشید، پزشک‌تان توصیه می‌کند از برخی از فعالیت‌ها مانند رابطه جنسی، استفاده از تامپون یا انجام هر کاری که ریسک خونریزی را افزایش بدهد (مانند پریدن، دویدن و چمباتمه زدن) خودداری کنید.

    دیدن ترشحات واژینال که صورتی رنگ یا حاوی خون است در سه ماهه آخر بارداری می‌تواند علامت زایمان زودهنگام باشد. در چنین مواقعی باید با پزشک‌تان تماس بگیرید و شرایط و علائم خود را توضیح دهید تا بدانید آیا زمان به دنیا آوردن کودک‌تان فرارسیده است یا نه.

    چه زمانی لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

    باز هم می‌گوییم که لکه بینی طی بارداری معمولا جای نگرانی ندارد، اما خوب است بدانید چه چیز‌هایی نرمال و چه چیز‌هایی غیرعادی است. در ادامه علائمی را می‌گوییم که نشان می‌دهند بارداری‌تان احتمالا با مشکل روبرو شده و چه زمانی باید پزشک‌تان را در جریان بگذارید.

    خونریزی‌تان نسبتا سنگین است

    البته به سختی می‌توان معیار مشخصی برای «خونریزی سنگین» ارائه داد، اما طبق گفته‌ی پزشکان، اگر نیاز به استفاده از فقط یک تامپون یا پد بهداشتی طی سه ساعت داشتید این خونریزی معمولا خفیف تلقی می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد. ا

    گر به بیش از یک تامپون یا پد بهداشتی در عرض سه ساعت نیاز داشتید، این خونریزی متوسط محسوب می‌شود و هر چیزی که فراتر از این معیار باشد، خونریزی سنگین خواهد بود.

    هم خونریزی متوسط و هم خونریزی سنگین می‌توانند خطرناک باشند. اگر فکر می‌کنید دچار هر یک از این دو حالت هستید، باید هر چه سریع‌تر با پزشک‌تان تماس بگیرید، مخصوصا اگر لخته خون در خونریزی‌تان وجود دارد باید خیلی سریع اقدام کنید.

    خونریزی‌تان همراه با درد شدید و تب و لرز است

    اگر لکه بینی‌تان همراه با گرفتگی‌های شکم است ممکن است تا حدودی احساس ناراحتی کنید. اما اگر درد شدیدی دارید باید با پزشک‌تان تماس بگیرید. گرفتگی‌های خفیف می‌توانند نرمال محسوب شوند، اما اگر دردتان جوری است که مجبورتان می‌کند یک جا بنشینید و با کمپرس گرم، درد پایین کمرتان را تسکین بدهید پس مسئله فراتر از یک گرفتگی ساده است.

    درد شدید همراه با خونریزی یا لکه بینی، علامت مهمی است که باید هر چه زودتر بررسی شود. ضمنا گرفتگی‌های همراه با تب و لرز و خونریزی نیز نیاز به اقدام فوری پزشکی دارند.

    چه زمان‌هایی لکه بینی طی بارداری را باید جدی بگیرید

    علاوه بر خونریزی سنگین و درد شدید، چندین ساعت یا چند روز است که لکه بینی دارید

    اگر گهگاه دچار خونریزی‌های سبُک می‌شوید و احساس درد و ناراحتی ندارید پس مشکل خاصی وجود ندارد. به طور کلی، اگر دردی وجود ندارد، لکه بینی‌تان پیوسته و زیاد نیست، پس جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر لکه بینی یا خونریزی‌تان مداوم است باید به پزشک‌تان اطلاعت دهید.

    اگر در سه ماهه‌ی اول بارداری‌تان، بیش از یک روز لکه بینی داشتید به پزشک‌تان اطلاع دهید. در سه ماهه‌ی دوم بارداری‌تان، اگر خونریزی‌تان بیش از دو سه ساعت طول کشید به پزشک‌تان اطلاع دهید؛ و در سه ماهه‌ی سوم بارداری‌تان، هر اندازه لکه بینی داشتید باید فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

    منبع: self




خواص شگفت انگیز سیرابی و شیردان که از آن بی خبرید


 

  • خواص شگفت انگیز سیرابی و شیردان که از آن بی خبرید
    آفتاب‌‌نیوز :

    سیرابی و شیردان در ایران از خوراک‌های مرسوم و پر طرفدار هستند که در مقایسه با گوشت، پروتئین بیشتری دارند، این پروتئین از نوع حیوانی و از نظر اسید‌های آمینه کامل‌تر از پروتئین گیاهی است. همچنین آمینواسید‌های ضروری بدن با خوردن سیرابی تأمین می‌شود.

    در واقع، پروتئین و چربی موجود در سیرابی تقریباً به اندازه نیمی از پروتئین و چربی موجود در گوشت گاو و مرغ است. با گنجاندن سیرابی در وعده‌های غذایی خود می‌توانید مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

    مصرف 100 گرم سیرابی 8 درصد نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌کند، همچنین این میزان سیرابی حاوی 7 گرم پروتئین و 4 گرم چربی است. کالری این ماده غذایی در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کمتر است. سیرابی خواص فراوانی دارد که درمان کم خونی، تقویت و کمک به تولید اسپرم، تقویت و درمان ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی، درمان زخم معده و خاصیت ضد سرطانی از جمله خواص متعدد آن است.

    سلامت چشم با مصرف سیرابی و شیردان
    ویتامین A یکی از ویتامین‌های لازم و ضروری جهت حفظ سلامتی بینایی محسوب می‌شود و سیرابی یکی از مواد غذایی است که مملو از این ویتامین است، در نتیجه این ماده غذایی برای تقویت بینایی مفید است. به علاوه ویتامین A برای رشد مو، سلامتی پوست و دستگاه تنفسی و مبارزه با عفونت‌ها مورد نیاز است و سیرابی منبع بسیار خوبی از آن است.

    کمک به رشد کودکان با مصرف سیرابی و شیردان
    سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان است، چرا که دارای پروتئین و آمینواسید‌های با کیفیت و ضروری بدن است که در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارد و کلسیم مورد نیاز آن‌ها را تامین کند. به علاوه این مواد در رشد و ترمیم بافت‌های از بین رفته هم نقش مهمی دارد. اگر کودک شما تمایلی به این غذا ندارد می‌توانید خوراک سیرابی که بسیار مقوی و لذیذ است را در منزل به راحتی تهیه کنید و یا انواع سوپ‌ها را برایش درست کنید و با این روش‌ها آن را در سبد غذایی خود جای دهید.

    سیرابی منبع خوبی از ویتامین ب است
    این ویتامین واکنش‌های شیمیایی بدن را تنظیم می‌کند که این واکنش‌ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، سلامت پوست، عملکرد بهینه مغز و تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

    تقویت پوست و مو با مصرف سیرابی و شیردان
    از آن جایی که سیرابی سرشار از ویتامین A، روی و ویتامین‌های گروه B است، فواید زیادی برای پوست و مو دارد. روی موجود در سیرابی جهت تقویت مو، بلندی قد مو و پر پشتی مو کاربرد دارد. همچنین این ویتامین‌ها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

    روی یک ماده معدنی بسیار موثر است و برای حفظ سلامتی و عملکرد‌های جسمی به اندازه آهن مهم و باارزش است. روی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم و همچنین برای رشد و تقسیم سلولی از اهمیت بالایی برخوردار است. بعلاوه، بدن از عنصر روی برای درمان زخم‌ها و تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی قابل استفاده استفاده می‌کند.

    همچنین شما برای داشتن حس بویایی و چشایی سالم به روی نیاز دارید. یک وعده 112 گرمی سیرابی و شیردان دارای 1.6 میلی گرم روی است.

    بدن یک مرد و یک زن بزرگسال روزانه به ترتیب به 11 و 8 میلی گرم روی نیاز دارد. مصرف یک وعده سیرابی شیردان در طول روز 15 درصد از نیاز روزانه بدن مردان و 20 درصد از نیاز روزانه بدن زنان به روی را تامین می‌کند.




نوشیدن چای عملکرد مغز را تقویت می‌کند


 

  • نوشیدن چای عملکرد مغز را تقویت می‌کند

    به گزارش خبرنگار مهر، «فنگ لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ملی سنگاپور، در این باره می‌گوید: «نتایج ما اولین شواهد در مورد تاثیر مثبت نوشیدن چای را بر ساختار مغز نشان می‌دهد و بیان می‌کند نوشیدن منظم چای تاثیر حفاظتی در مقابل زوال سازماندهی مغز ناشی از افزایش سن دارد.»

    تحقیقات قبلی اثبات کرده‌اند که نوشیدن چای برای سلامت انسان مفید است و تاثیرات مثبت آن شامل بهبود خلق و خو و پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی است.

    در این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های مربوط به سلامت، سبک زندگی و سلامت روانی 37 فرد بزرگسال بالا 60 سال را جمع آوری کرد.

    شرکت کنندگان در معرض تست‌های نوروروانشناختی و اسکن MRI هم قرار گرفتند.

    با بررسی عملکرد شناختی شرکت کنندگان و نتایج تصویربرداری، تیم تحقیق دریافت افرادی که حداقل 4 بار در هفته و به مدت حدود 25 سال چای سبز یا چای سیاه می‌نوشیدند مناطق مغزی‌شان به شیوه‌ای موثرتر عمل می‌کرد.




کامپیوتر کوانتومی چیست؟ - خبرآنلاین


 

  • کامپیوتر کوانتومی چیست؟ - خبرآنلاین

    شاید باورتان نشود که چه قدرتی در جیب‌های ما پنهان است. منظورمان گوشی‌های هوشمند امروزی است که قدرت پردازش آن‌ها، از ابررایانه‌های نظامی نیم‌قرن پیش که فضایی به‌اندازه‌ی یک اتاق را اشغال می‌کردند، بیشتر است. در اوج جنگ جهانی دوم، رئیس شرکت IBM تصور می‌کرد که فقط پنج دستگاه رایانه‌ی همه‌جانبه مانند «انیاک» برای حل همه‌ی مشکلات جهان کافی است؛ اما امروز، رایانه‌هایی به‌مراتب سریع‌تر در جای‌جای زندگی بشر حضور دارند و وابستگی ما به استفاده از آن‌ها هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود. توسعه‌ی رایانه‌ها و ابررایانه‌ها به‌قدری سریع پیش می‌رود که پیش‌بینی شده تا سال 2040 میلادی (1419 شمسی)، انرژی مصرفی همه‌ی رایانه‌ها و ابزارهای همراه از توان فناوری‌های امروز برای تولید انرژی فراتر خواهد رفت و جهان شاهد خاموشی‌های گسترده خواهد بود.

    هرچند مهندسان کامپیوتر و الکترونیک در شرکت‌هایی مانند اینتل، ARM (سازنده‌ی تراشه‌های کوالکوم) و انویدیا به طراحی پردازنده‌های سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر مشغولند؛ اما بیشتر پژوهشگران در تلاشند رایانه‌های کوانتومی را از ابزاری آزمایشگاهی به محصولی تجاری تبدیل کنند. رایانه‌های کوانتومی، به‌مراتب سریع‌تر و بهینه‌تر از رایانه‌های الکترونیکی امروزی هستند و می‌توانند با حل مسائلی که پیشرفته‌ترین ابررایانه‌های الکترونیکی قادر به پردازش آن‌ها نیستند، انقلابی در پیشرفت تمدن بشر ایجاد کنند. اما رایانه‌ی کوانتومی چیست، چگونه کار می‌کند و چه فایده‌ای دارد؟

    شرکت کانادایی «D-Wave» یکی از نخستین عرضه‌کنندگان رایانه‌های کوانتومی تجاری است و پردازنده‌ی کوانتومی آن 2000 کیوبیت را پردازش می‌کند. پردازنده‌ی D-Wave بر اساس فرآیند خنک‌سازی بی‌دررو عمل می‌کند و در محاسبات مسائل بهینه‌سازی به کار می‌آید، ازاین‌رو برخی کارشناسان، این پردازنده را جزء پردازنده‌های کوانتومی به حساب نمی‌آورند.

    کامپیوتر کوانتومی D-Wave: شرکت کانادایی «D-Wave» یکی از نخستین عرضه‌کنندگان رایانه‌های کوانتومی تجاری است و پردازنده‌ی کوانتومی آن 2000 کیوبیت را پردازش می‌کند. پردازنده‌ی D-Wave بر اساس فرآیند خنک‌سازی بی‌دررو عمل می‌کند و در محاسبات مسائل بهینه‌سازی به کار می‌آید، ازاین‌رو برخی کارشناسان، این پردازنده را جزء پردازنده‌های کوانتومی به حساب نمی‌آورند.

    محدودیت‌های رایانه‌ی الکترونیکی

    سخت‌افزار رایانه‌های امروزی بر پایه‌ی قطعه‌ای الکترونیکی به نام «ترانزیستور» عمل می‌کند. شاید در کلاس ریاضی مدرسه با نوشتن اعداد در مبنای 2 و حساب کردن با آن‌ها آشنا شده باشید. با عبور یا قطع جریان الکتریکی در ترانزیستورها می‌توان مقادیر 0 و 1 را تعریف کرد و محاسبات پیچیده‌ای روی آن‌ها انجام داد. قدرت محاسبات پیشرفته‌ترین ابررایانه‌ی امروزی که «SUMMIT» نام دارد، 122?3 پتافلاپس است، یعنی این ابررایانه می‌تواند در هر ثانیه 122?300?000?000?000?000 محاسبه روی اعداد اعشاری انجام دهد؛ اما ابررایانه‌ها از حل برخی مسائل پیچیده، مانند شکستن رمزنگاری امنیت تبادلات بانکی یا تجزیه‌ی اعداد بسیار بزرگ به عوامل اول، ناتوانند.

    فیزیک کوانتومی و کیوبیت

    تصور کنید توپی پلاستیکی را پیوسته به دیوار روبه‌روی خودتان پرت می‌کنید. هرچند بار که این کار را تکرار کنید، می‌بینید که توپ پس از برخورد به دیوار، برمی‌گردد. به‌بیان‌دیگر، توپ همیشه در این‌سوی دیوار باقی می‌ماند و هرگز آن‌سوی دیوار دیده نمی‌شود. این آزمایش، نمونه‌ای از پدیده‌های بزرگ‌مقیاس است که با «فیزیک کلاسیک» و «مکانیک نیوتنی» توصیف می‌شود. حال اگر ابعاد توپ و دیوار را کوچک و کوچک‌تر کنیم، با پیامدهای عجیبی روبه‌رو می‌شویم. تصور کنید توپ به ابعاد یک ذره‌ی الکترون رسیده و دیوار مقابل هم سد متراکمی است که حفره‌ای برای گذر الکترون ندارد. اگر به‌دفعات الکترون را به این دیوار پرتاب کنیم، مشاهده می‌کنیم که بعضی وقت‌ها برمی‌گردد، بعضی‌وقت‌ها آن‌سوی دیوار ظاهر می‌شود (گویی از میان دیوار، تونل زده) و بعضی وقت‌ها درون دیوار به دام می‌افتد. به‌بیان‌دیگر، پرتاب الکترون به دیوار نفوذناپذیر همیشه پیامد یکسانی ندارد و الکترون با احتمال‌های مختلفی برمی‌گردد، تونل می‌زند یا به دام می‌افتد. این آزمایش، نمونه‌ای از پدیده‌های ریزمقیاس است که با «فیزیک کوانتومی» توصیف می‌شود و این حالت‌های مختلف را با موجودی ریاضیاتی به نام «تابع موج» توضیح می‌دهیم.

    فیزیک‌دانان توانسته‌اند با استفاده از پدیده‌های کوانتومی، کیوبیت (واحد اطلاعات کوانتومی) بسازند. در شرایطی که بیت‌های الکترونیکی یا در حالت خاموش (0) یا در حالت روشن (1) قرار دارند، کیوبیت‌ها می‌توانند 0، 1 یا هر مقداری بین آن‌ها داشته باشند. برای درک بهتر، یک کره را تصور کنید. در کامپیوتر الکترونیکی، هر بیت فقط می‌تواند روی قطب شمال یا قطب جنوب کره قرار داشته باشد؛ اما کیوبیت می‌تواند روی هر نقطه‌ای از سطح کره قرار بگیرد؛ بنابراین کیوبیت می‌تواند اطلاعات به‌مراتب بیشتری را در خود ذخیره کند. محاسبات کوانتومی هم روی تابع موج کیوبیت‌ها انجام می‌شود و ازآنجایی‌که در هر مرحله از محاسبات، اطلاعات بیشتری پردازش می‌شوند؛ سرعت پردازش رایانه‌ی کوانتومی به شکل نمایی افزایش پیدا می‌کند.

    توجه: برای مشاهده‌ی اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ، تصویر را در پنجره‌ی تازه‌ای باز کنید.

    انقلاب رایانه‌های کوانتومی

    رایانه‌های کوانتومی قرار نیست جایگزین رایانه‌های الکترونیکی شوند. قرار دادن کیوبیت‌ها در حالت‌های شکننده‌ی کوانتومی و نگهداری آن‌ها در این وضعیت، نیازمند شرایط بسیار دشوار و فوق‌العاده سردی (نزدیک به صفر مطلق) است. برای فراهم‌آوردن این شرایط خاص، از سیستم‌های خنک‌کننده‌ی رقیق‌ساز استفاده می‌شود که در اینفوگرافیک زیر، ساختار آن را نشان داده‌ایم.رایانه‌های کوانتومی فقط برخی مسائل خاص را سریع‌تر از ابررایانه‌های الکترونیکی حل می‌کنند و ابررایانه‌ها، کماکان بخش مهمی از سخت‌افزارهای آینده را تشکیل خواهند داد. پیش‌بینی دقیق تأثیر رایانه‌های کوانتومی بر پیشرفت تمدن بشر و تأثیر آن بر زندگی روزمره، کار سختی است؛ اما شرکت‌های بزرگی مانند آی‌بی‌ام، گوگل، مایکروسافت و حتی اینتل، پروژه‌های بزرگی را برای ساخت رایانه‌ی کوانتومی تجاری در دست اجرا دارند. افزایش دقت شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و به‌خصوص پدیده‌های ریزمقیاس کوانتومی، طراحی و آزمایش داروهای جدید، پیش‌بینی وضعیت هوا، تحلیل داده و هوش مصنوعی از مهم‌ترین کاربردهای رایانه‌های کوانتومی خواهد بود.

    چند مثال ساده

    1- می‌خواهیم گذرواژه‌ی (پسوورد) فایل رمزگذاری‌شده‌ای را پیدا کنیم. تنها راه‌حل این مسئله آن است که گذرواژه را حدس بزنیم و آن را امتحان کنیم. n حالت ممکن برای پاسخ وجود دارد و زمان لازم برای حدس‌زدن و آزمایش گزینه‌ی احتمالی برای همه‌ی آن‌ها یکسان است. هیچ راهنمایی یا نشانه‌ای برای یافتن پاسخ ارجح وجود ندارد و انتخاب تصادفی گزینه‌ها، فرقی با انتخاب آن‌ها بر اساس ترتیبی خاص ندارد.

    اگر برای انتخاب و آزمایش گذرواژه از کامپیوترهای الکترونیکی رایج استفاده کنیم، به‌طور متوسط پس از تعداد 2/n تلاش به نتیجه می‌رسیم؛ یعنی اگر چندین بار این کار را با کامپیوترهای الکترونیکی انجام دهیم، میانگین تعداد تلاش‌های موفق به 2/n نزدیک می‌شود. اگر از رایانه‌های کوانتومی برای حل این مسئله استفاده کنیم، زمان لازم برای دست‌یابی به گذرواژه‌ی درست با n√ (رادیکال n) متناسب خواهد بود. می‌بینید هرچه n عدد بزرگ‌تری باشد، رایانه‌ی کوانتومی سریع‌تر به جواب می‌رسد.

    جست‌وجو در بانک‌های اطلاعاتی عظیم، یکی از این نمونه‌مسائل است. فرض کنید دفترتلفنی در اختیار دارید که 100 میلیون نام و شماره در آن ثبت شده است. اگر با رایانه‌ی الکترونیکی معمولی بخواهید عنوانی را در این دفترتلفن جست‌وجو کنید، به‌طور میانگین 50 میلیون عملیات لازم است تا به پاسخ برسید؛ اما با استفاده از رایانه‌ی کوانتومی، پس از 10هزار عملیات به جواب می‌رسید.

    2- تجزیه‌ی عددی با 617 رقم (متناظر با 2048 بیت) به عوامل اول، یکی از مسائلی است که ابررایانه‌های الکترونیکی نمی‌توانند آن را حل کنند؛ اما یک دستگاه رایانه‌ی کوانتومی ایده‌آل که 4096 کیوبیت داشته باشد، می‌تواند این مسئله را در 110 روز حل کند. رایانه‌ی کوانتومی قدرتمندتری که از 20 میلیون کیوبیت بهره می‌برد، می‌تواند همین مسئله را در 8 ساعت حل کند.

    بخش اصلی این مطلب، پیش‌ازاین در شبکه‌ی رشد منتشر شده است.




گیاه‌خواری تهدیدی برای بهره هوشی نسل آینده


 

  • گیاه‌خواری تهدیدی برای بهره هوشی نسل آینده

    ایرنا: به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، کولین که در گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود از مواد مغذی مهم در دوران بارداری است که به رشد سالم مغز جنین کمک می‌کند.

    اما دربی شایر از متخصصان برجسته در حوزه تغذیه نسبت به «پیامدهای ناخواسته» فاصله گرفتن از رژیم‌های غذایی مبتنی بر گوشت و لبنیات هشدار داده و می‌گوید: «ما در معرض خطر پایین آوردن توان ذهنی نسل آینده قرار داریم. رژیم‌های پایه گیاهی برای محیط زیست فوق العاده و هوشمندانه هستند اما کسی به کاهش میزان دریافت کولین که لازمه تکامل مغز جنین بوده، فکر نکرده است. تغییرات با سرعت اتفاق می افتند و روز به روز به تعداد افرادی که از مصرف گوشت و تخم مرغ امتناع می‌کنند افزوده می‌شود اما این امر می‌تواند بسیاری از زنان را که در سنین بارداری قرار دارند، به کمبود این ماده مغذی کلیدی دچار کند.»  

    به گفته دربی شایر اگرچه کبد نیز مقادیری کولین تولید می‌کند اما این مقدار برای تامین نیازهای بدن کافی نبوده و در نتیجه باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها فراهم شود.

    جزئیات بیشتر در این باره در مجله BMJ Nutrition, Prevention & Health منتشر شده است.

    2121