سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش مهارت‌های شغلی به زنان


 

  • آموزش مهارت‌های شغلی به زنان

    چند سالی است موضوع طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار از سوی نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مطرح می‌شود، اما در عمل برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل راه بسیار زیادی پیش رو است و همچنان جمعیت این قشر به شکل تصاعدی رو به افزایش است.  نداشتن مهارت، سطح پایین تحصیلات و نداشتن توان اقتصادی موجب شده است این زنان به مشاغل غیررسمی تن دهند و در این بین مشکلات و آسیب‌های جدی کودکان تحت حمایت این زنان را تهدید می‌کند. لذا ساماندهی و کمک به ارتقای شرایط رفاهی این خانواده‌ها و ایجاد مشاغل خانگی از موضوعات جدی است که باید در موضوع توانمندسازی این زنان مورد توجه قرار گیرد.  

    مشکل بیکاری

    صدیقه ربیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، در گفت‌وگو با همشهری هدف از طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار را آماده‌سازی زنان دارای مهارت برای ورود به بازار کار مطرح کرد و افزود: اجرای این طرح عزمی برای رفع مشکل بیکاری در این قشر است. در این طرح سعی شده است برای ورود زنان دارای مهارت به بازار که تاکنون موفق به یافتن شغلی نشده‌اند، با همکاری جهاد دانشگاهی کلاس‌های آموزشی برگزار شود.  وی جمعیت زنان سرپرست خانوار را در استان بیش از 40 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 16 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و 2 هزار نفر نیز تحت پوشش بهزیستی هستند. این افراد در اولویت این آموزش‌ها قرار دارند.  

    هماهنگی با بازار کار

    مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به ناهماهنگی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها با بازار کار اظهار کرد: بیشتر افراد مدرک کارشناسی دارند، اما مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند بنابراین اولین اقدام شناسایی استعدادها، مهارت‌ها و تلاش برای سوق دادن این افراد به سمت اشتغال پایدار است.  ربیعی ادامه داد: سازمان‌هایی که در حوزه آموزش مهارت فعالیت دارند باید هم‌افزایی داشته باشند تا آموزش‌ها در تکامل هم قرار بگیرد و بتواند فرد را به بازار کار روانه کند. آموزش کسب‌وکار، برندسازی، بازاریابی و تجاری‌سازی از جمله آموزش‌هایی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.  

    وی افزود: در گذشته افرادی تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند، اما با رصد و پایش صورت‌گرفته اغلب تسهیلات به اشتغال پایدار منجر نشده است. زنان سرپرست خانواری که فقط دغدغه تأمین معاش داشتند بعد از دریافت تسهیلات چون نتوانستند به اشتغال پایدار دست یابند به فرد بیکار و بدهکارتبدیل شده‌اند.  مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: شکست خوردن این نوع تسهیلات به این دلیل است که زنان مهارت لازم را برای ورود به بازار کار و عرضه محصول ندارند. در طرح اشتغال خانگی باید توسعه اشتغال و کارآفرینی مورد توجه قرار بگیرد. ربیعی یادآور شد: افرادی که در طرح توانمندسازی آموزش می‌بینند پس از گذراندن دوره آموزشی برای دریافت تسهیلات به اداره کار معرفی می‌شوند و تسهیلات مشاغل خانگی دریافت می‌کنند.  

    آموزش به 111 نفر

    با نگاهی به آمار ارائه‌شده از سوی جهاد دانشگاهی استان از جمعیت 40هزار نفری زنان سرپرست خانوار در استان فقط 111 نفر آموزش‌های لازم را برای ورود به بازار کار دریافت کرده‌اند.  به گفته رئیس جهاد دانشگاهی قزوین، در طرح کشوری توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که مبتنی بر بهره‌مندی از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است 6 هزار نفر در 23 استان تحت پوشش این آموزش‌ها قرار می‌گیرند. از این میان سهم استان فقط 111 نفر است.  

    فرشاد پیله‌چی گفت: در این طرح که جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و دفتر امور بانوان به عنوان کارفرما هستند، متولی اصلی وزارت کار است. در این زمینه با بهزیستی تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود که طی آن دوره‌های آموزشی مورد نیازی تدوین شود که بازار کار آن مشخص و منطبق با نیاز بازار جامعه هدف بهزیستی باشد.  وی با اشاره به طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و اهمیت اشتغال‌زایی، در این طرح تلاش می‌کنیم دوره‌های آموزشی برگزار کنیم که به ایجاد شغل واقعی و اشتغال پایدار منجر شود.  

    فعالیت گروه‌های همیار

    علاوه بر این طرح، چند سالی سازمان بهزیستی به کمک گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار حمایت از این گروه آسیب‌پذیر را در دستور کار خود قرار داده است. گروه‌هایی که با هدف بازتوانی، کسب درآمد و اشتغال‌زایی برای این قشر تشکیل شده‌اند و امروز به بازوی توانای سازمان بهزیستی قزوین برای پوشش جامعه 2310 نفری زنان تحت پوشش این نهاد بدل شده است.  مدیرکل بهزیستی استان قزوین تعداد این گروه‌های همیار را در استان 18 گروه برشمرد و گفت: این گروه‌ها با حداقل 5 نفر عضو و 300 میلیون ریال سرمایه اولیه از تسهیلات بهزیستی در زمینه یک مهارت مشترک تشکیل می‌شوند. پس از 2 سال در شرایطی که به بازتوانی و درآمدزایی لازم برسند از چرخه حمایتی خارج می‌شوند.  

    علیرضا وارثی با بیان این‌که یکی از عرصه‌های مهم خروج زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایتی گروه‌های همیار هستند که راه‌اندازی آنها از سال 84 شروع شده است، افزود: این گروه‌ها فقط یکی از قالب‌های ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار است و انواع خدمات و تسهیلات این سازمان برای توانمندسازی و اشتغال این زنان ارائه می‌شود.  

    بازتوانی و خروج از چرخه حمایتی

    به گفته مدیرکل بهزیستی استان قزوین، سال گذشته 98 زن سرپرست خانوار با دریافت سرمایه کسب‌وکار و 10 زن دیگر با معرفی به کارفرما از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شدند و یک گروه همیار 5 نفره بازتوان شد.  وارثی خاطرنشان کرد: اکنون 2310 زن سرپرست خانوار در مجموع با 6930 عضو خانوار از خدمات مستمری ماهانه این اداره کل بهره‌مندند.  وی افزود: همچنین 1300 نفر نیز برای حمایت‌های این اداره کل در نوبت هستند تا با خروج تعدادی از زنان از چرخه حمایتی به جمع مددجویان اضافه شوند.  

    ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی

    با درخواست ربیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، مبنی بر دایر شدن غرفه‌های فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار در بوستان‌های شهر، مدیریت شهری قزوین نیز با ورود به موضوع زنان سرپرست خانوار در این سال‌ها کوشیده است به وضعیت کسب‌وکار این قشر که بخش عمده‌ای از جمعیت حاشیه‌نشین شهر قزوین را شامل می‌شوند، سامانی ببخشد.  

    مهدیه قافله‌باشی، عضو کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی مجلس، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی بازارچه دائمی برای زنان در این زمینه گفت: از نگاه جامعه‌شناسی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از عواملی است که می‌تواند زندگی را برای آنها سهل‌تر کند. بعد از طرح موضوع در صحن شورا و رد آن، این موضوع به معاونت خدمات شهری ارجاع داده شد تا پس از مکان‌یابی صحیح و رعایت جوانب لازم دوباره به شورا ارائه شود. وی افزود: مساله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که راه‌اندازی بازارچه‌های موقت مُسکّن‌ است و نمی‌تواند آثار درازمدت داشته‌ باشد. اولین گام در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ایجاد انگیزه برای تولید محصول است و تا زمانی که فضای دائمی برای ارائه تولیدات وجود نداشته ‌باشد، راه‌اندازی بازارچه موثر نخواهد بود.