سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسافران در دام تورهای غیرمجاز


 

  • مسافران در دام تورهای غیرمجاز

    گزینه‌های زیادی برای سفر وجود دارد و استفاده از خدمات آژانس‌های مسافرتی یکی از راه‌های مطمئن برای مردم است. در این شرایط، افزایش نامتعارف تورهای مسافرتی غیرمجاز فعالیت دفاتر آژانس مسافرتی را تحت‌الشعاع قرار داده و به معضلی در زمینه گردشگری تبدیل کرده است.  علی‌اصغر میرزاعلی محمدی‌ها، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین، در گفت‌وگو با همشهری از معضلات و مشکلات تورهای گردشگری غیرمجاز می‌گوید.  

    • شرایط آژانس‌های مجاز

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین گفت: آژانس مسافرتی شغلی نیست که هر شخصی بخواهد وارد این حرفه شود و آن را ادامه دهد. برای این شغل داشتن تجربه، تخصص، تحصیلات و مدارک مورد نیاز لازم است و شخص متقاضی این حرفه نباید شغل دیگری داشته باشد. دفتر آژانس مسافرتی باید مدیر فنی و اپراتور قطار داشته باشد و ضمانت‌نامه‌های بانکی نزد سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری که متولی اصلی این شغل است، گذاشته شود. مساحت دفتر هم باید از 40 مترمربع به بالا باشد.  

    محمدی‌ها بیان کرد: از قدیم این شرایط بوده است ولی اکنون متاسفانه بسیاری از اشخاص که بعضاً مشاغلی هم دارند با انجام تبلیغات تورهای زیارتی و تفریحی برگزار می‌کنند. حتی در بسیاری از ارگان‌ها و اداره‌ها می‌بینیم که کارمندان تورهای گردشگری تشکیل می‌دهند. این اتفاق در دانشگاه‌ها، مدارس و بسیاری از نهادهای عمومی دیگر هم توسط هیات‌های امنا شکل گرفته است. حتی در این میان تعداد زیادی تورهای خانگی هم فعالیت می‌کنند.

    وی افزود: طبق تصویب هیات وزیران، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون مجوز بند «ب» عضو سازمان گردشگری هستند، حق برگزاری تور به صورت خودسرانه ندارند. اشخاصی که در ارگان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها یا سایر اماکن می‌خواهند گروهی را تشکیل دهند و به مسافرت ببرند باید به دفاتر مجاز آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنند، قرارداد ببندند، مجوز بگیرند و لیدر آژانس همراه تور آنها باشد. درواقع تور را باید این دفاتر اجرا کنند.

    این مسئول دفاتر آژانس مسافرتی استان قزوین گفت: تورهای گردشگری غیرمجاز به دلیل این‌که هزینه‌ حقوق پرسنل دفتر، بیمه مسافران، مالیات و اجاره دفتر ندارند در زمان ثبت‌نام مبلغی کمتر از دفاتر آژانس مسافرتی از مسافران می‌گیرند، ولی آنها چون ضمانت‌نامه و تعهد ندارند در صورت بروز مشکل نمی‌توان با آنها برخورد کرد. در این میان، تورهای غیرمجازی هم داریم که در حین سفر به بهانه‌های مختلف هزینه‌های دیگری از مسافران دریافت می‌کنند. علاوه بر اینها، بیشتر این تورها خودروهای استاندارد و مناسب مسیر هم تهیه نمی‌کنند.  

    محمدی‌ها ادامه داد: ما در دفاتر آژانس مسافرتی در فصل تابستان و ایام نوروز منشور حقوق مسافر داریم. برای فصول دیگر هم منشورهای کلی تدوین شده است. خودرویی که این دفاتر تهیه می‌کنند همه استانداردهای لازم را داراست. آژانس‌های مسافرتی مسافران را بیمه می‌کنند و چون از آغاز فعالیت ملزم به ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی هستند، تحت نظارت قرار دارند و در صورت بروز تخلف یا اتفاقی با آنها برخورد می‌شود.  

    • حمایت میراث فرهنگی

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به افزایش بیش از حد تورهای گردشگری غیرمجاز، به حمایت سازمان متولی این امر یعنی سازمان میراث فرهنگی نیاز داریم. این سازمان باید با کمک نیروی انتظامی، اداره اماکن، مسئولان دستگاه قضایی و دادستان جلو این نابسامانی گردشگری را بگیرند.  وی افزود: ما فقط می‌توانیم این تورها را شناسایی کنیم، ولی قدرت اجرایی نداریم. اشخاصی با لباس قانون باید بیایند و با تعهد گرفتن و سپس با جریمه و در نهایت خواباندن اتوبوس جلو آنها را بگیرند.  

    • بی‌اعتمادی مردم به آژانس‌های مسافرتی 

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین گفت: اغلب مردم ما از عواقب مسافرت با تورهای غیرمجاز آگاه نیستند. آنها نمی‌دانند که مجوز این حرفه براساس تجربه و علم این کار برای دفاتر آژانس‌های مسافرتی صادر می‌شود. متاسفانه ما با بحث بی‌اعتمادی مردم به آژانس‌های مسافرتی هم مواجهیم. وقتی شهروندان ما با تورهای غیرمجاز مسافرت می‌کنند و مشکلات و مسائل آنها را می‌بینند، چون نمی‌دانند اینها خارج از قوانین آژانس‌های مسافرتی فعالیت می‌کنند در نتیجه به آژانس‌ها بی‌اعتماد می‌شوند.  محمدی‌ها توضیح داد: مردم صرف هزینه کمتر و تبلیغات گسترده در شهر یا فضای مجازی با نام‌های جذابی که برای این تورها می‌گذارند از آنها استقبال می‌کنند و در صورت بروز مشکل به آژانس‌های مسافرتی و مجوزدار بی‌اعتماد می‌شوند و همه اینها به دلیل ناآگاهی آنهاست.  

    • آژانس‌های مجوزدار 

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین اظهار کرد: 48 آژانس مسافرتی مجوزدار در استان قزوین فعالیت می‌کنند. شهروندان قزوینی می‌توانند برای شناسایی این 48 دفتر به سایتی که در سازمان میراث فرهنگی در قسمت معاونت گردشگری تشکیل شده است مراجعه کنند و از لیست و آدرس دفاتر مجاز مطلع شوند. باید این فرهنگ در استان نهادینه شود که دفاتر آژانس‌های مسافرتی با وجود لیدر، تورهای مجرب و نیروهای کارآمد می‌توانند بهترین خدمات را به مسافران ارائه دهند. سطح خدماتی که تورهای غیرمجاز به مردم می‌دهند با سطح خدمات دفاتر ما کاملا متفاوت است.  

    علی‌اصغر میرزاعلی محمدی‌ها، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین، با اشاره به کاهش سفر و کارمندان دفاتر مسافرتی گفت: مردم باید در رفاه باشند تا از مسافرت‌های زیارتی و گردشگری استقبال کنند. افزایش قیمت بلیت‌های راه‌آهن و اتوبوس، شناور شدن نرخ‌های بلیت هواپیما و تورم باعث شده است مردم کمتر سفر بروند. این امر سبب شده است روز به روز از آمار کارمندان دفاتر ما کم شود. حتی دفتری داریم که فقط یک کارمند دارد در حالی که همان دفتر 3 سال پیش 8 کارمند داشته است. اگر به این منوال پیش برود، تعداد دفترهای آژانس مسافرتی ما به شدت کاهش می‌یابد.