سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنگ جشنواره قصه‌گویی به صدا درآمد


 

  • زنگ جشنواره قصه‌گویی به صدا درآمد

    افرادی که راوی عاقبت نیک نیکوکاران و ذلت گناهکاران خواهند بود تا بذر بینش و بصیرت را آبیاری کنند و درخت عبرت را بار دهند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که نقطه عطف جدیدی در زندگی بسیاری از افراد است، دریچه‌های تازه‌ای را برای انتقال تجربیات در قالب قصه و داستان می‌گشاید تا روزنه نگاه کودکان گسترده و قدرت تفکر، پربارتر شود تا در دنیای بزرگسالی آنچه را از قبل آموخته‌اند محقق سازند.

    به زعم خیلی از افراد که امروز در جایگاه‌های مختلف اجتماعی، مشغول به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی و... هستند، کانون اولین، دریچه رشد شخصیتشان در دنیای قصه‌ها و داستان‌ها و آشنایی با کتاب و کتابخوانی بوده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خیلی‌ها خانه و خانواده محسوب و بی‌شک این حس خوب به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. اولین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری از سال 76 آغاز شد و امسال شاهد برگزاری بیست و دومین دوره این جشنواره در شهریور امسال خواهیم بود.

    • جشنواره در 2 بخش برگزار می‌شود

    رابط جشنواره قصه‌گویی در استان البرز می‌گوید: جشنواره بین‌المللی قصه گویی ویژه کودکان و نوجوانان در 2 بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و 90ثانیه‌ای برگزار می‌شود. «لیلی همتی» با اشاره به حضور قومیت‌های متعدد در استان البرز این منطقه را دارای پتانسیل بالای استعدادهای قصه‌گویی عنوان کرده و می‌افزاید: برگزاری جشنواره‌ها یاریگر مسئولان حوزه کودکان و نوجوانان در شناسایی استعدادها خواهد بود.

    وی می‌گوید: تمرین زندگی و ارائه قصه‌هایی از دل قصه زندگی انسان‌ها، رویکرد اصلی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی است. وی می‌افزاید: ایجاد زمینه برای افزایش دانش نظری و تبادل تجربیات موثر و کاربردی میان قصه‌گویان و احیای سنت قصه‌گویی در جشنواره و همچنین ترویج روش‌های جدید قصه‌گویی به عنوان ابزار کارآمد ارتباطی، از اهداف برگزاری این جشنواره‌ها محسوب می‌شود.  همتی می‌گوید: علاقه‌مندان به شرکت در بخش صحنه‌ای تا 17 شهریور 98 فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند. وی ادامه می‌دهد: انتخاب قصه مناسب هم‌راستا با محورهای جشنواره، توانایی به‌کارگیری فنون قصه‌گویی (استفاده از زبان بدن، به‌کارگیری لحن و کلام، پرداخت قصه و...)، توانایی اجرای زنده در حضور مخاطب و تعامل با آنها و خلاقیت و نوآوری (متن، اجرا و پوشش) از مهم‌ترین شاخص‌های داوری این رویداد فرهنگی است.

    • نقشی مفید برای هنر قصه‌گویی

    مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز می‌گوید: خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه‌های اخیر توانسته ‌است با برگزاری جشنواره قصه‌گویی، نقش سازنده و مفیدی در ترویج این هنر در جامعه داشته باشد و به همین دلیل تشکیل کارگاه‌های قصه‌گویی در نقاط مختلف استان در درخشش البرز در جشنواره‌های قصه‌گویی نقش کلیدی داشته است که می‌توان در همین زمینه به پویش گرم کتاب که در محله‌های متعدد استان البرز برگزار می‌شود، اشاره داشت.

    «قاسم سلیمانی» می‌افزاید: با توجه به این‌که بیان قصه‌ها، نسل‌ها را به هم نزدیک کرده و زمینه بلوغ و رشد شخصیتی و کسب مهارت‌های فردی را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد، در پرورش فکر کودکان، زمینه‌ساز مهم انتقال عناصر فرهنگی و ارتباط‌دهنده نسل امروز با گذشته خویش است و به این دلیل کانون پرورش فکری با تجربه و دستاوردهایی که در امر قصه‌گویی و آثار تربیتی آن دارد، با برگزاری جشنواره قصه‌گویی سعی بر اشاعه فرهنگ قصه و قصه‌گویی طبق روال سنوات گذشته دارد. وی در ادامه با اشاره به جاذبه‌هایی که قصه‌ها می‌توانند برای کودکان داشته باشند و تاثیر قابل توجهی که در تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری که مقدمه‌ای بر یادگیری و انتقال مفاهیم است، داشته باشند، می‌گوید: قصه‌ها می‌توانند به کودکان ما در کسب مهارت‌ها و تجربه‌های مختلف کمک کنند تا در زندگی روزمره از این تجربیات بهره‌مند شوند.

    سلیمانی یادآور می‌شود: نباید از خاطر ببریم که اعتلای قصه‌گویی، ما را در داشتن جامعه‌ای با انسان‌هایی خردمند کمک خواهد کرد. وی با اشاره به رویکرد 2 سال اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌افزاید: جشنواره قصه‌گویی در 2 سال اخیر در سایه حضور فاضل نظری با رویکرد تازه‌ای به روابط بین‌فردی خانواده و توجه ویژه به نوجوانان، سعی در افزایش سطح مشارکت این قشر از جامعه داشته و با تعریف بخش «90ثانیه‌ای» سعی در بالا بردن حضور نوجوانان در جشنواره داشته تا اعتلای آگاهی این قشر را رقم بزند.

    وی تاکید می‌کند: در سال جدید علاوه بر پرداختن به بخش‌های متنوع سال پیش، بستر مشارکت برای جمعیت بیشتری از علاقه‌مندان برای استفاده از تمام امکانات کانون برای خلق یک جشنواره با نتایج درخشان فراهم شده است. سلیمانی یادآور می‌شود: قصه‌گویی یک رسم دیرینه برای توجه بیشتر به تک‌تک افراد جامعه است، از این رو کانون، سال گذشته با جانمایی بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سعی در ارسال این پیام داشت که توجه به یک‌یک افراد خانواده و توجه به ماهیت وجودی افراد از ملزومات برقراری ارتباط شایسته محسوب می‌شود که امنیت و آرامش بین‌فردی را در پی خواهد داشت.

    وی در این باره می‌افزاید: مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با تمام احساس نهفته در وجودشان قصه می‌گویند، چراکه در ابتدا خود عاشق قصه‌هایشان هستند و اینگونه می‌توانند در قصه‌گویی و تاثیرگذاری موفق باشند. معمولا محتوای قصه‌گویی این افراد برگرفته از قصص قرآن، احادیث، ادبیات شفاهی، ضرب‌المثل‌ها و... است که در واقع نقش بسیار موثری در انتقال دین، فرهنگ و تاریخ داشته ودارد.  مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز می‌گوید: برای افزایش میزان مشارکت در جشنواره سال 98 بخش جدیدی بازگشایی شده که اهالی رسانه می‌توانند در این بخش خاطرات در قالب یک روایت و رویدادهای شغلی خود را بیان کنند تا در بخش مجزایی مورد بررسی قرار گیرد.

    • نقش کلیدی قصه در آموزش متون درسی

    یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره که سال‌هاست برای کودکان قصه می‌گوید، قصه‌گویی را یکی از شیوه‌های مفید برای آموزش کودکان می‌داند. وی قصه شنیدن را برای کودکان امری ضروری می‌داند که حتی می‌تواند نقش کلیدی در آموزش متون درسی به دانش‌آموزان داشته باشد. «ملک‌آرا ترکمان» می‌گوید: همچنین باید به این مطلب توجه داشته باشیم که کودکان رفته‌رفته از دنیای صمیمی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایشان محروم می‌شوند، چون رادیو و تلویزیون و فضاهای اینترنتی یکه‌تاز شده‌اند. این جشنواره و حضور مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها می‌تواند پوششی برای این حلقه مفقوده باشد.