سفارش تبلیغ
صبا ویژن

6خوشه‌ صنعتی جدید در قزوین ایجاد می‌شود


 

  • 6خوشه‌ صنعتی جدید در قزوین ایجاد می‌شود

    به دلیل تجمیع واحدهای تولیدی در این شیوه در یک منطقه جغرافیایی به‌منظور تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، افزایش فرصت‌های شغلی یکی از فرصت‌های ارزنده این شیوه صنعت است که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی به عدالت اجتماعی هم بینجامد.  از 4 هزار واحد صنعتی در استان بیش از 85 درصد واحدهای تولیدی را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند که کمتر از 50 کارگر دارند از این رو سیاست حمایت از خوشه‌های صنعتی با جدیت در دستور کار مسئولان حوزه صنعت قزوین قرار گرفته است. هم‌اکنون در استان خوشه‌های صنعتی بسته‌بندی و فراوری انگور تاکستان راه‌اندازی شده است و تشکیل خوشه‌های فراوری زیتون، قطعات خودرو، آجر و سفال، مواد شوینده، فرش و گلیم نیز در دستور کار قرار دارد.  

    • افزایش رقابت و همکاری واحدها

    عضو کمیسیون صنعت مجلس معتقد است حمایت از خوشه‌های صنعتی در شرایط موجود موجب بهبود ارتباط شبکه‌ای، افزایش قابلیت رقابت و ارتقای سطح همکاری واحدهای کوچک و بزرگ می‌شود.  سیده حمیده زرآبادی با اشاره به راهبرد دولت در سال‌های اخیر مبتنی بر رشد خوشه‌های صنعتی گفت: در سال‌های اخیر، بحث توجه به صنایع کوچک و متوسط و توسعه خوشه‌های صنعتی در داخل کشور مورد توجه قرار گرفته است. با این‌که به نظر می‌رسد در سطح سیاستگذاری و پیاده‌سازی الگوی توسعه‌ خوشه‌ای، کشور همچنان نیازمند حرکت‌های بنیادی و پایه‌ای است ولی باید به سرعت در استان این خوشه‌ها شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

    وی بیان کرد: در خوشه صنعتی حمایت فقط معطوف به تولیدات یا خدمات مشخص خوشه نیست و شامل حمایت‌های زیرمجموعه‌های یک خوشه صنعتی از جمله تامین‌کنندگان مواد اولیه، پیمانکاران فرعی، خریداران، صادرکنندگان، تامین‌کنندگان ماشین‌آلات، ‌ نهادهای مختلف پشتیبان و... می‌شود.  به گفته زرآبادی، در شرایط تحریم‌ها که زمینه فعالیت برای صنایع کوچک و متوسط بیشتر است باید حمایت از خوشه‌های صنعتی با قدرت بیشتری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.  

    • ارتباط صنعت و دانشگاه

    معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأکید بر حمایت از خوشه‌های صنعتی در استان گفت: یکی از خصوصیات خوشه‌های صنعتی روان‌سازی ارتباط صنعت و دانشگاه است.  منوچهر حبیبی با اشاره به ظرفیت ویژه قزوین در حوزه صنعت ادامه داد: سالانه هزار نفر متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی این استان هستند. هدایت سرمایه‌گذاران به سمت قدرتمند کردن خوشه‌های صنعتی و تشکیل چرخه لازم در این شیوه سبب ایجاد صنعت پایدار با کمترین چالش‌های اقتصادی می‌شود.  وی با اشاره به حفظ مسائل زیست‌محیطی و منابع آب به عنوان خط قرمز سرمایه‌گذاری در استان افزود: تجمیع خوشه‌ها و بنگاه‌های صنعتی در این شرایط یک اولویت است که می‌تواند در تقویت صنایع و توسعه آنها موثر باشد.  

    • ظرفیت کشاورزی

    معاون اقتصادی استاندار قزوین با تأکید بر ظرفیت‌های بخش گردشگری و کشاورزی استان در این زمینه گفت: قزوین با داشتن فقط یک درصد از خاک کل کشور بیش از 5 درصد محصولات کشاورزی و باغی کشور را تولید می‌کند. این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای این حوزه است و می‌توان با ایجاد خوشه‌های صنعتی این بخش را بیش از گذشته تقویت کرد.  حبیبی خاطرنشان کرد: توسعه خوشه‌های صنعتی و افزایش تولید استان می‌تواند بسترساز گسترش روابط ما با کشورهای دیگر باشد. تنوع محصولات باید به ما در شناسایی بازارهای جدید و مشتریان خارجی برای رونق صادرات خارجی کمک کند.  

    • خوشه‌های صنعتی قزوین

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از شناسایی 8 خوشه صنعتی در استان قزوین خبر داد و با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در این خوشه‌ها گفت: خوشه‌های صنعتی بسته‌بندی، فراوری محصولات انگور تاکستان، زیتون، قطعه‌سازی خودرو، کفش، محصولات شیمیایی، شیرینی سنتی و گلیم در استان قزوین شناسایی شده است.

    حمیدرضا خانپور ادامه داد: اکنون 2 خوشه صنعتی بسته‌بندی و فراوری محصولات انگور تاکستان به ثبت رسیده و در حال فعالیت است. با اتمام مرحله امکان‌سنجی توسعه خوشه شیرینی سنتی و صدور مجوز، توسعه این خوشه نیز آغاز خواهد شد.  وی با اشاره به اهداف خوشه‌های کسب‌وکار تصریح کرد: بالا بردن سرمایه اجتماعی ذی‌نفعان خوشه با انجام خرید مشترک، تاسیس تعاونی‌ها، مواد اولیه و فروش مشترک با تاسیس کنسرسیوم، افزایش ظرفیت کسب‌وکارهای بومی با تکیه بر استعدادهای منطقه و برندسازی و تجاری‌سازی محصولات خوشه در سطح ملی و جهانی را می‌توان از مهم‌ترین اهداف خوشه‌ها برشمرد.  

    • فعالیت خوشه بسته‌بندی و فراوری

    رئیس هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان از فعالیت خوشه بسته‌بندی با عضویت 210 واحد صنعتی و تولیدی و اشتغال 7500 نفر در استان خبر داد.  خانپور همچنین از فعالیت خوشه فراوری محصولات انگور استان با 27 عضو خبر داد و افزود: سال گذشته بالغ بر 40 میلیون دلار به میزان 20 هزار تن محصولات انگور از قزوین به کشورهای خارجی صادر شده است.  وی یادآور شد: تشکیل کنسرسیوم، ترخیص کالا، حذف واسطه‌ها و بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی اعضای کنسرسیوم و راه‌اندازی دفاتر فروش در کشورهای روسیه و عراق از عمده‌ترین فعالیت‌های این خوشه در استان بوده است.

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان این‌که اعتبارات ویژه‌ای از سوی این شرکت به منظور توسعه خوشه‌های صنعتی در نظر گرفته شده است، گفت: اعتبارات ویژه‌ای هر سال برای توسعه خوشه‌های کسب‌وکار تدارک دیده می‌شود. امسال 50 درصد از بودجه شرکت به تور، نمایشگاه‌های خوشه‌های صنعتی و همچنین مباحث آموزشی اختصاص یافته است. خانپور خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی کمیته استانی و شورای راهبردی توسعه خوشه‌های صنعتی قزوین بررسی و تصویب سند برنامه عمل توسعه خوشه و هماهنگی نهادهای پشتیبان است. تشکیل خوشه‌های صنعتی به تولیدکنندگان در کاهش هزینه‌های تولید، برندسازی و تقویت حوزه بازاریابی کمک فراوانی می‌کند.

    • برگزاری دوره‌های آموزشی

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان خوشه‌های صنعتی گفت: آشنایی با مفاهیم توسعه خوشه‌های کسب‌وکار، انتقال تجربیات خوشه‌های در حال توسعه، بالا بردن سطح کیفی و علمی خوشه‌ها، ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی، تحلیل شاخص‌های بازار و تدوین چشم‌انداز خوشه‌های صنعتی در کشور از مهم‌ترین اهداف این دوره‌های آموزشی است. حمیدرضا خانپور تصریح کرد: توسعه خوشه‌های کسب‌وکار می‌تواند به افزایش ظرفیت تولیدات کشور و گسترش سهم بازار و اشتغال پایدار منجر شود.