سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی به همسران


 

  • اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی به همسران
    • ‌آمار ازدواج و طلاق

    مدیر کل ثبت احوال استان از روند کاهشی ازدواج در استان و در مقابل، افزایش طلاق خبر داده بود. به گفته حسن وفایی از هر 4 ازدواج در استان یک طلاق صورت می‌گیرد که ادامه این روند نگران‌کننده است. وی به آمار ازدواج در استان قزوین اشاره کرد و گفت: از سال 91 تا 97 شاهد کاهش آمار ازدواج و سیر صعودی طلاق در استان هستیم به‌گونه‌ای که در سال گذشته 2976 طلاق و 9314 ازدواج رخ داده است و می‌توان گفت به ازای هر 3 ازدواج شاهد یک طلاق هستیم. مدیر کل ثبت احوال استان رتبه استان را در موضوع ازدواج و طلاق چنین اعلام کرد: استان قزوین رتبه 20 ازدواج و رتبه 10 طلاق را در میان استان‌های کشور دارد.

    • وفایی ادامه داد: در سال 96 میانگین سنی اولین

    ازدواج در مردان 4/27 سال و در زنان 3/22 سال بوده است. بیشترین ازدواج و طلاق در میان زنان شاغل به امور اداری، دفتری و کارمندی و در میان مردان نیز متعلق به صنعتگران است. وی با تأکید بر این‌که نیازمند برگزاری جلسات منظم همراه با ارائه گزارش کار مبنی بر ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی کشور هستیم، افزود: همه ما مکلفیم 14 بند سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی قرار دهیم.

    • ‌ضرورت کارگاه‌های آموزشی

    معاون اجتماعی استاندار قزوین نیز با ابراز نگرانی از افزایش وقوع طلاق در استان از ضعف مهارت‌های زندگی و انتقال آن به نسل جوان از سوی خانواده‌ها به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه نام برد و گفت: خانواده‌ها باید با آموزش مهارت‌های زندگی و انتقال آن به فرزندان خود و نیز با انتقال تجربیات و آموزه‌های شیوه زندگی سالم به فرزندان خود گام‌های مؤثری بردارند.

    مریم بیدخام برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از عقد و ازدواج را به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از افزایش طلاق موثر خواند و بیان کرد: دولت با برنامه‌ریزی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌های زندگی در کنار خانواده‌ها می‌تواند در کاهش آسیب اجتماعی طلاق نقش بسزایی ایفا کند.  وی همچنین با اشاره به جمعیت 313 هزار نفری جوانان بین 18تا 29 سال در استان که در سن ازدواج و جویای کار هستند، افزود: نبود شغل پایدار یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش میزان ازدواج و افزایش طلاق است. این مسئول با ابراز نگرانی از آمار بالای ثبت طلاق در استان، از کاهش آمار ازدواجخبر داد و گفت: قزوین در این زمینه جزو 3 استان نخست کشور است.  

    معاون اجتماعی استاندار قزوین مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان را از شاخص‌های مهم جامعه توسعه یافته دانست و تأکید کرد: هر میزان حضور زنان در جامعه پررنگ‌تر باشد مشکلات حوزه بانوان را بهتر می‌توان رصد کرد.  بیدخام با اشاره به اجرای طرح تاب‌آوری ویژه خانواده‌ها در استان قزوین توضیح داد: آمار بالای طلاق در استان نشان‌دهنده این است که باید زمینه آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط با یکدیگر برای زوجین فراهم شود.  به گفته وی، در این طرح مهارت‌های ده‌گانه زندگی از جمله ارتقای آگاهی‌های سطح سلامت روانی و جسمانی، تحمل زندگی شهرنشینی، آگاهی از مهارت حل مسأله، افزایش اعتمادبه‌نفس، مدیریت مصرف بهینه و... به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود.  

    رئیس کل دادگستری استان در حاشیه برگزاری هفته قوه قضائیه در قزوین گفت: افزایش آمار طلاق در کشور و استان نگران‌کننده است و با فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده‌ها باید از این آسیب جلوگیری کنیم. حجت‌الاسلام نورالله، قدرتی تصریح کرد: دستگاه قضا در استان تلاش می‌کند حبسی درخصوص مهریه نداشته باشیم، چراکه همین امر باعت افزایش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص تخریب بنیان خانواده می‌شود. وی یادآور شد: اکنون در استان بیش از 4 هزار طلاق ثبت شده است و همچنان با افزایش این آمار مواجهیم.  

    • ‌آموزش در مدرسه

    رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین نیز با بررسی جزئیات پرونده‌های اختلافات خانوادگی تشکیل‌شده در دادگاه‌های استان به عوامل مؤثر در بروز طلاق اشاره کرد و گفت: عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دختران و پسران در آینده آنها و زندگی مشترکشان تأثیرات منفی برجا می‌گذارد.  
    حجت‌الاسلام حسین کثیرلو با بیان این‌که اعتیاد رتبه سوم تا چهارم علت طلاق را در شهرستان قزوین دارد، افزود: طبق آمارها حدود 40 درصد از اختلافات زوجین در 5 سال اول زندگی و نوعاً در دوران نامزدی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن نداشتن مهارت‌های زندگی و چگونگی مدیریت بحران‌ها و حل مشکلات است.  وی تصریح کرد: با توجه به پرونده‌هایی که بررسی می‌شود، عدم آموزش مهارت‌های زندگی رتبه اول اختلافات خانوادگی را دارد، از این‌ رو باید این آموزش‌ها را در کتاب‌های دوران راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه گنجاند که متأسفانه امروز جای آن خالی است.  رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی در آمار طلاق در استان توضیح داد: نمی‌توان مسائل اقتصادی را از عوامل مهم در طلاق دانست، چراکه مبنای ازدواج براساس عشق و علاقه است و چه‌بسا آمار طلاق در قشر مرفه جامعه بیشتر است.  

    •  سامانه تصمیم

    رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین گفت: سامانه تصمیم (طرح کنترل و کاهش طلاق) که متشکل از روان‌شناس، مشاور مذهبی و حقوقدان است در استان قزوین راه‌اندازی شده است و زوجینی که به دادگاه مراجعه می‌کنند ابتدا به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.  حجت‌الاسلام حسین کثیرلو اظهار کرد: افزایش کیفیت زندگی و سلامت ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با ازدواج و نهادینه‌سازی ازدواج در گروه‌های مختلف از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه بوده است.