سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه طولانی صنعت مد و لباس تا تولید انبوه


 

  • راه طولانی صنعت مد و لباس تا تولید انبوه

    در قزوین هم امسال نمایشگاه مد و لباس با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و با هدف ترویج عفاف و حجاب و حمایت از طراحان مد و لباس هفته گذشته در نگارخانه فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) برپا شد.  همشهری به بهانه برگزاری این نمایشگاه که با استقبال کمرنگ بازدیدکنندگان همراه بود، پای صحبت غرفه‌داران و مسئولان برگزارکننده نشست.  

    • ‌ تربیت نیروی متخصص

    لیلا محصص، یکی از اساتید حوزه مد و طراحی لباس، گفت: تربیت نیروی متخصص با برگزاری دوره‌های آموزشی و گردهمایی طراحان لباس با هدف شناخت معضلات و ارائه راهکارها می‌تواند به بهبود شرایط در حوزه مد و لباس کمک کند.  وی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی را در کنار برگزاری این نمایشگاه‌ها از مسئولان امر خواستار شد و افزود: با توجه به دغدغه‌های اقتصادی موجود و ضرورت توجه به موضوع لباس و پوشاک به عنوان نمادی از فرهنگ کشور باید زیرساخت‌های لازم برای احیای مد و لباس ایجاد شود.  

    علی طاها، یکی از تولیدکنندگان پوشاک بانوان، در حاشیه بازدید از نمایشگاه به همشهری بیان کرد: قطعا تنها استفاده از پارچه‌های با نقوش اسلیمی نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات بازار مصرف در این حوزه باشد و باید تنوع محصولات در گروه‌های سنی مختلف مورد توجه قرار گیرد.  وی ادامه داد: قیمت بسیاری از پارچه‌های موجود در بازارهای خارجی به دلیل نوسانات ارز به شدت افزایش یافته از این رو اجناس بی‌کیفیت وارداتی به بازار راه یافته است و بدین‌ترتیب طراحی خارج از کنترل است.

    آذر رشوند، یکی از فارغ‌التحصیلان رشته طراحی دوخت از یکی از دانشگاه‌های استان، گفت: قیمت طراحی و دوخت در کنار قیمت پارچه موجب می‌شود تا قیمت تمام‌شده برای افراد سنگین شود از این رو میزان سفارش کار در بازار به شدت کاهش یافته است. از طرفی بخش خصوصی و تولیدکنندگان هم برای پایین‌تر شدن قیمت نهایی علاقه‌ای به جذب طراح در سیستم خود ندارند و بسیاری از فعالان و دانش‌آموختگان در این حوزه بیکارند.  

    معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معتقد است طراحی و مد قبل از اطلاق واژه صنعت یک هنر است که مثل سایر هنرها باید عناصر زیباشناسانه در آن به کار گرفته شود.  ناصر ایزدفر با بیان تفاوت هنرهای زیبا با هنرهای کاربردی توضیح داد: هنرهای زیبا، تک‌بعدی و منحصرند و هنرهای کاربردی برای تولید انبوه هستند و حتی از هنرهای زیبا بسیار مشکل‌تر و سخت‌تر بوده و باید زیبایی و وجه کاربردی را هم‌زمان با هم داشته باشند.  وی با اشاره به مشکلات طرح‌های ارائه‌شده برای رسیدن به مرحله انبوه تصریح کرد: بیشتر فعالیت‌ها در عرصه البسه و طراحی دوخت به تولید انبوه نمی‌رسد و در مرحله طراحی باقی می‌ماند، لذا نبود رابطه بین طراحی لباس و تولید انبوه حلقه مفقوده در صنعت تولید و طراحی لباس و دوخت محسوب می‌شود.  

    • ‌ضرورت تشکیل انجمن طراحان مد و لباس

    معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که انجمن طراحان مد و لباس در استان قزوین نداریم، گفت: با تشکیل این انجمن در استان قزوین، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان این عرصه حمایت مالی و معنوی خواهد کرد اما به موسسات چند نفره نمی‌توان مساعدت کرد.  
    ایزدفر افزود: با تشکیل انجمن طراحان مد و لباس، تمام طراحان لباس استان قزوین زیر یک سقف می‌روند و مشکلات صنعت لباس و تولید انبوه در جامعه سر و سامان بخشیده می‌شود.  

    • معرفی فرهنگ و هویت ایرانی

    مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین خاطرنشان کرد: نمایشگاه مد و لباس با هدف ترویج عفاف و حجاب، اصلاح فرهنگ پوشش صحیح با رعایت معیارهای ایرانی اسلامی، ارتقای سطح زندگی مردم با استفاده از پوشش مناسب، ایجاد بستر مناسب برای شناسایی، ساماندهی و حمایت از طراحان مد و لباس و استفاده بهینه از ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مد و لباس برپا شده است.

    صدیقه ربیعی با بیان این‌که لباس و پوشش نماد هویتی و عقیدتی یک ملت است، ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در معرفی فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در مقابل فرهنگ بیگانه نقش موثری دارد.  وی یادآور شد: طراحان ما می‌توانند براساس فرهنگ ایرانی اسلامی طرح‌هایی را براساس ذائقه جوانان به بازار عرضه کنند.  مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود: فعالیت دانشکده فنی دختران و جهاد دانشگاهی در استان برای پرورش نیروی ماهر و متخصص در زمینه طراحی و دوخت لباس بستر مناسبی فراهم کرده است. دانش‌آموختگان دانشگاهی این رشته‌ها ظرفیت‌های ارزشمند این استان محسوب می‌شوند.  

    • تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان 

    معاون اجتماعی استاندار گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس می‌تواند در درازمدت سلیقه بازار مصرف را تغییر و به سمت الگوهای ایرانی و اسلامی عرضه‌شده در این نمایشگاه‌ها سوق دهد.  مریم بیدخام با اشاره به نکات مورد توجه در الگوها و مدل‌های طرح‌شده در نمایشگاهی که اخیرا در قزوین برگزار شد، افزود: باید محصولاتی ارائه شود که هم شعائر دینی حفظ شود و هم خواسته جوانان در آن لحاظ شود.  

    وی حلقه مفقوده موجود در صنعت پوشاک را وارد نشدن طراحی‌های اسلامی ایرانی به بازار مصرفی عنوان کرد و ادامه داد: ضروری است مدل‌های منتخب با همکاری تولیدکنندگان به تولید انبوه برسد تا بتواند در نوع پوشش بانوان و به ویژه جوانان تاثیرگذار باشد.  معاون اجتماعی استاندار بیان کرد: ضروری است همه نهادها اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها، اتحادیه‌های پوشاک، تولیدکنندگان لباس و طراحان و تولیدکنندگان داخلی با هم‌افزایی و تعامل بهینه در ترویج پوشش مناسب براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی تاثیرگذار باشند.