سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لکه‌بینی در بارداری، چه موقع خطرناک است؟


 

  • لکه‌بینی در بارداری، چه موقع خطرناک است؟

    920455

    29 مهر 1398 - 07:56

    1081 

    برترین‌ها: لکه بینی طی بارداری، مثل خونریزی و لکه بینی واژینال وقتی که به دلیل حامله بودن‌تان پریود نیستید، می‌تواند مشکلی سردرگم کننده باشد. اما نگران نشوید؛ زیرا لکه بینی در بارداری تا حدودی معمول است.

    ممکن است شما در تمام طول بارداری‌تان لکه بینی داشته باشید و خطری هم شما را تهدید نکند. به گفته‌ی پزشکان لکه بینی طی سه ماهه اول بارداری طبیعی است و در 15 تا 25 درصد از بارداری‌ها روی می‌دهد. در واقع اگر لکه بینی در ماه‌های اول بارداری روی بدهد، چندان جای نگرانی ندارد.

    چه زمان‌هایی لکه بینی طی بارداری را باید جدی بگیرید

    اما لکه بینی در بارداری چه زمانی علامت مشکلی جدی است؟ در این مطلب با ما باشید تا آنچه را که لازم است در مورد لکه بینی در بارداری بدانید به شما بگوییم.

    چه چیزی سبب لکه بینی در بارداری می‌شود؟

    لکه بینی و خونریزی طی بارداری علت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. شایع‌ترین دلیل لکه بینی در بارداری می‌تواند خونریزی لانه گزینی باشد که به دلیل لانه گزینی تخمک در دیواره‌ی داخلی رحم روی می‌دهد. این اتفاق معمولا بین یک تا دو هفته بعد از لقاح می‌افتد.

    بارداری باعث می‌شود خون بیشتری نسبت به حد معمول به سمت رحم، واژن و گردنه‌ی رحم فرستاده شود. این خون ممکن است بعد از رابطه جنسی یا هر فعالیت بدنی دیگری و یا حتی بی‌دلیل به بیرون تراوش کند.

    یک دلیل دیگر برای لکه بینی در بارداری، خونریزی ساب‌کوریونیک است که به دلیل خونریزی در اطراف جفت و دیواره‌ی رحم روی می‌دهد. همه‌ی این‌ها دلایل طبیعی برای لکه بینی و خونریزی طی بارداری هستند و جای نگرانی ندارند.

    البته کارشناسان در حال مطالعه روی این موضوع هستند که آیا ممکن است بین خونریزی ساب‌کوریونیک و سقط جنین ارتباطی وجود داشته باشد یا خیر. در این صورت، لکه بینی می‌تواند علامتی از سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد که زمانی روی می‌دهد که تخمک بارور به جای رحم در لوله‌ی فالوپ لانه گزینی می‌کند.

    چه زمان‌هایی لکه بینی طی بارداری را باید جدی بگیرید

    اگر خونریزی طی سه ماهه دوم بارداری روی بدهد می‌تواند نشاندهنده‌ی مشکلی در جفت باشد مانند جفت سرراهی. جفت سرراهی زمانی است که جفت به جای اینکه بالای رحم جای بگیرد، گردن رحم را به طور کامل یا جزئی می‌پوشاند.

    این اتفاقی است که دردسرساز خواهد شد، زیرا گردنه‌ی رحم، راه عبور جنین در زمان تولد است. هر گونه تحریک و آسیبی در گردنه‌ی رحم می‌تواند موجب خونریزی سنگین شده و شرایط اورژانسی ایجاد کند. اگر دچار مشکل جفت سرراهی باشید، پزشک‌تان توصیه می‌کند از برخی از فعالیت‌ها مانند رابطه جنسی، استفاده از تامپون یا انجام هر کاری که ریسک خونریزی را افزایش بدهد (مانند پریدن، دویدن و چمباتمه زدن) خودداری کنید.

    دیدن ترشحات واژینال که صورتی رنگ یا حاوی خون است در سه ماهه آخر بارداری می‌تواند علامت زایمان زودهنگام باشد. در چنین مواقعی باید با پزشک‌تان تماس بگیرید و شرایط و علائم خود را توضیح دهید تا بدانید آیا زمان به دنیا آوردن کودک‌تان فرارسیده است یا نه.

    چه زمانی لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

    باز هم می‌گوییم که لکه بینی طی بارداری معمولا جای نگرانی ندارد، اما خوب است بدانید چه چیز‌هایی نرمال و چه چیز‌هایی غیرعادی است. در ادامه علائمی را می‌گوییم که نشان می‌دهند بارداری‌تان احتمالا با مشکل روبرو شده و چه زمانی باید پزشک‌تان را در جریان بگذارید.

    خونریزی‌تان نسبتا سنگین است

    البته به سختی می‌توان معیار مشخصی برای «خونریزی سنگین» ارائه داد، اما طبق گفته‌ی پزشکان، اگر نیاز به استفاده از فقط یک تامپون یا پد بهداشتی طی سه ساعت داشتید این خونریزی معمولا خفیف تلقی می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد. ا

    گر به بیش از یک تامپون یا پد بهداشتی در عرض سه ساعت نیاز داشتید، این خونریزی متوسط محسوب می‌شود و هر چیزی که فراتر از این معیار باشد، خونریزی سنگین خواهد بود.

    هم خونریزی متوسط و هم خونریزی سنگین می‌توانند خطرناک باشند. اگر فکر می‌کنید دچار هر یک از این دو حالت هستید، باید هر چه سریع‌تر با پزشک‌تان تماس بگیرید، مخصوصا اگر لخته خون در خونریزی‌تان وجود دارد باید خیلی سریع اقدام کنید.

    خونریزی‌تان همراه با درد شدید و تب و لرز است

    اگر لکه بینی‌تان همراه با گرفتگی‌های شکم است ممکن است تا حدودی احساس ناراحتی کنید. اما اگر درد شدیدی دارید باید با پزشک‌تان تماس بگیرید. گرفتگی‌های خفیف می‌توانند نرمال محسوب شوند، اما اگر دردتان جوری است که مجبورتان می‌کند یک جا بنشینید و با کمپرس گرم، درد پایین کمرتان را تسکین بدهید پس مسئله فراتر از یک گرفتگی ساده است.

    درد شدید همراه با خونریزی یا لکه بینی، علامت مهمی است که باید هر چه زودتر بررسی شود. ضمنا گرفتگی‌های همراه با تب و لرز و خونریزی نیز نیاز به اقدام فوری پزشکی دارند.

    چه زمان‌هایی لکه بینی طی بارداری را باید جدی بگیرید

    علاوه بر خونریزی سنگین و درد شدید، چندین ساعت یا چند روز است که لکه بینی دارید

    اگر گهگاه دچار خونریزی‌های سبُک می‌شوید و احساس درد و ناراحتی ندارید پس مشکل خاصی وجود ندارد. به طور کلی، اگر دردی وجود ندارد، لکه بینی‌تان پیوسته و زیاد نیست، پس جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر لکه بینی یا خونریزی‌تان مداوم است باید به پزشک‌تان اطلاعت دهید.

    اگر در سه ماهه‌ی اول بارداری‌تان، بیش از یک روز لکه بینی داشتید به پزشک‌تان اطلاع دهید. در سه ماهه‌ی دوم بارداری‌تان، اگر خونریزی‌تان بیش از دو سه ساعت طول کشید به پزشک‌تان اطلاع دهید؛ و در سه ماهه‌ی سوم بارداری‌تان، هر اندازه لکه بینی داشتید باید فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

    منبع: self