سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کمربند سبز قزوین پشت چراغ‌قرمز محیط ‌زیست


 

  • کمربند سبز قزوین پشت چراغ‌قرمز محیط ‌زیست

    سرنوشت پروژه کمربند سبز شرق قزوین که اجرای فاز نخست آن از سال گذشته آغاز شده، اکنون در هاله‌ای از ابهام است. از یک سو اداره حفاظت محیط‌زیست می‌گوید در مورد این طرح مطالعات زیست‌محیطی انجام نشده است و شهرداری به عنوان متولی این امر در این زمینه هنوز مطالعات زیست‌محیطی را به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین ارائه نداده است. از سوی دیگر شهردار قزوین معتقد است شهرداری متولی تهیه پیوست زیست‌محیطی نیست و شرکت آب منطقه‌ای باید در این زمینه پاسخگو باشد.  

    • مطالعات زیست‌محیطی

    حسن پسندیده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، در این باره گفت: کمربندی شرق قزوین جزو پروژه‌های ارزیابی مطالعات زیست‌محیطی محسوب نمی‌شود. پروژه‌های مرتبط با راه و راه‌آهن یعنی پروژه‌هایی که جنبه فراشهری دارند شامل مطالعات زیست‌محیطی می‌شوند. این پروژه اساسا یک پروژه داخل شهری یا حومه شهری است که برای شهر قزوین پیش‌بینی شده است، اما این دلیل نمی‌شود که برای آن حداقل طرح توجیهی یا زیست‌محیطی نوشته نشود که به موجب قانون هم به‌صراحت آمده است اجرای پروژه‌های این‌چنینی در داخل محدوده شهرها حتما به این امر نیاز دارند.  

    وی بیان کرد: حتما باید یک فصل از مطالعات طرح‌های این‌چنینی به مطالعات محیط‌زیست اختصاص یابد. تاکنون به‌رغم پیگیری‌های حفاظت محیط‌زیست، شهرداری قزوین هیچ‌گونه مطالعات زیست‌محیطی یا طرح‌های توجیهی محیط‌زیستی در این زمینه در اختیار حفاظت محیط‌زیست قرار نداده است و حفاظت محیط‌زیست به صورت جدی پیگیر این موضوع و بررسی روند کار است.  

    این مسئول ادامه داد: مواردی را که در زمینه مشکلات زیست‌محیطی این طرح بیان می‌شود شهرداری باید شفاف‌سازی کند. باید در حوزه‌های مختلفی که قرار است کاری انجام شود مانند مسیر عبور دوچرخه یا مسیر عابر پیاده و... مطالعات زیست‌محیطی لازم انجام شود. درست است که این طرح منظره زیبایی را ایجاد می‌کند که مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند ولی باید آثار محیط‌زیستی طرح بررسی شود تا احتمال به وجود آمدن خسارت‌ها کاهش یابد.

    • ‌طغیان رودخانه 

    مهم‌ترین اصل در مورد کمربند سبز قزوین مسیر رودخانه است که گفته می‌شود احتمال طغیان دارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با بیان این مطلب گفت: هرچند گفته می‌شود افق این طرح حتی سیلاب‌های پنجاه ساله و بیست ساله را هم مطالعه کرده است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد ولی این موارد در حال حاضر در حد گفتار است و مستندات آن به بررسی نیاز دارد. جنبه کار حفاظت محیط‌زیست بیشتر جنبه پیشگیرانه است و جنبه هدایتگری و مشاوره دارد تا آنچه برای منافع شهر و منافع عمومی مهم و بی‌خطر است اجرا شود.  

    پسندیده تصریح کرد: تا زمانی که مطالعات در اختیار اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین قرار داده نشود، نمی‌توان انتظار داشت که این اداره کل چشم‌بسته در مورد طرحی اظهارنظر کرده و آن را تأیید یا رد کند. مادامی که این طرح در اختیار اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین قرار داده نشده اساسا اظهارنظر در این زمینه درست نیست. تأکید این است که شهرداری همکاری کند و در اسرع وقت در زمینه این طرح شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد و اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط بگذارد تا حفاظت محیط‌زیست بتواند کمک کند و مشاوره دهد و بهترین تصمیم برای استان و شهر قزوین گرفته شود.

    • ‌تایید آب منطقه‌ای

    سیده‌منیره قوامی از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در این باره توضیح داد: پروژه کمربند سبز شهر قزوین که هم‌اکنون در حال اجراست باعث ساخته شدن جاده‌ای می‌شود که فضای سبز در مسیرش است و همچنین مسیر دوچرخه‌سواری و مسیر پیاده‌روی دارد. این پروژه به علت این‌که در بستر رودخانه قرار دارد از جمله پروژه‌هایی است که باید مطالعات و پیوست زیست‌محیطی داشته باشد. طبق نامه‌ای که اداره کل حفاظت محیط‌زیست به شهردار قزوین ارسال کرده است، این پروژه مطالعات زیست‌محیطی ندارد.  

    وی با بیان این‌که پیوست این طرح را شهرداری نداده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست طی نامه‌ای یادآور شده که این پیوست برای اجرای این پروژه الزامی است. شهرداری معتقد است که این پروژه زیر نظر آب منطقه‌ای در حال انجام است، اما اگر آب منطقه‌ای این موضوع را تأیید کرده است باید آن را به صورت کتبی اعلام کند که این طرح مشکلی ندارد. اشکال دیگر آن است که آب منطقه‌ای یکی از نهادهایی است که باید این موضوع را تأیید کند اما برای چنین پروژه‌ای تأیید اداره آب منطقه‌ای کافی نیست و تایید اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین هم الزامی است.  

    این عضو شورای شهر قزوین در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در حال انجام پیوست زیست‌محیطی این طرح است یا نه، گفت: اگر شهرداری در حال انجام پیوست زیست‌محیطی نیز باشد به ما اطلاع نداده است. بنده بارها به شهرداری این مورد را تذکر داده‌ام که باید این پیوست را تهیه کنند و به اداره کل حفاظت محیط‌زیست ارائه دهند و تأییدیه اخذ کنند، ولی هیچ جوابی به من نداده‌اند. در حال تنظیم نامه‌ای برای ارائه به ریاست شورا هستم تا کتبا از شهرداری بخواهیم این پیوست زیست‌محیطی را تهیه کند.  

    •  طرحی بدون نقص

    شهردار قزوین نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به انجام مطالعات لازم در پروژه کمربند سبز شهر اظهار کرد: اجرای پروژه کمربندی شرق قزوین پس از انجام مطالعات هیدرولیکی براساس دبی 100 ساله و کنترل 200 ساله توسط شرکت آب منطقه‌ای قزوین انجام شده است. نه تنها در این پروژه بلکه در سایر پروژه‌های عمرانی شهرداری قزوین نگاه محیط‌زیستی در اولویت قرار دارد و این مهم در این پروژه نیز اعمال شده است.

    علی صفری با بیان این‌که در این کمربندی بستر رودخانه وجود دارد، افزود: کارها با نظر مستقیم اداره کل محیط‌زیست و شرکت آب منطقه‌ای انجام می‌شود و شهرداری قزوین بدون نظارت آنها کاری انجام نمی‌دهد.  وی با بیان این‌که متولی تهیه پیوست محیط‌زیست شهرداری نیست، خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای باید پاسخ‌های مربوطه را به حفاظت محیط‌زیست ارائه دهد، البته نقشه‌های مربوطه به اداره کل محیط‌زیست داده شده است. پروژه کمربندی سبز شرق از نظر بنده نواقصی ندارد و عملیات عمرانی آن با بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.  

    • طرحی برای مهار ریزگردها و پاکیزگی هوا

    شهردار قزوین گفت: در پروژه کمربندی شرق قزوین که از میدان شورا آغاز شده است و تا پایان امسال به جاده ارنجک متصل می‌شود 12 کارکرد مهم از جمله ساماندهی سیلاب‌های فصلی، توسعه فضای سبز منطقه، حفظ منظر شهری و دسترسی شمال به جنوب شهر دیده شده و جزو معدود پروژه‌های شهری با نگاه انسان‌محور و دوستدار محیط‌زیست است که می‌تواند موجب شاخص بهبود کیفیت زندگی و محیط‌زیست، کاهش آلایندگی به دلیل تردد خودروها و صرفه‌جویی در سوخت شود. به گفته علی صفری، این طرح که به منظور افزایش سلامت شهروندان و ارتقای فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با عرض 10 متر شامل 6 متر مسیر پیاده‌روی و 4 متر مسیر دوچرخه‌سواری در دست اجراست می‌تواند راهکاری اساسی برای مهار گردوغبار و ریزگردها و پاکیزگی هوا باشد.