سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دغدغه‌های سبز دانشجویان - همشهری آنلاین


 

  • دغدغه‌های سبز دانشجویان - همشهری آنلاین

    با این وجود افراد بسیاری هستند که توجه به محیط‌زیست یکی از دغدغه‌های مهم زندگی‌شان است. افرادی که در قالب انجمن، سمن و یا پویش سعی دارند اهمیت محیط‌زیست و منابع طبیعی را به مردم یادآوری کنند.  پویش‌های مردمی در کاهش بحران‌های زیست‌محیطی نقش‌آفرین هستند، چراکه ارزش‌هایی را در میان مردم نهادینه می‌کنند که می‌توانند در رفع مشکلات زیست‌محیطی اثربخش باشند. در سال‌های اخیر این پویش‌های مردمی که عمدتا از سوی جوانان و دانشجویان مورد حمایت بیشتری قرار گرفته‌اند، توانسته‌اند برخی از کلیدواژه‌های مهم در حفظ محیط‌زیست را در ذهن مردم به ثبت برسانند.  پویش «پاتوق سبز» هم که به‌تازگی در زمینه پاک‌سازی محیط‌زیست توسط چند دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران و با همکاری سازمان پسماند شهرداری کرج راه‌اندازی شده، تلاش می‌کند سهم مشارکت اجتماعی مردم در رفع معضلات و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطیرا ارتقا بخشد.

    • نقش پویش‌ها در آگاهی مردم

    یکی از اعضای پویش پاتوق سبز که مشاور طرح هم است، با تاکید بر لزوم آگاه‌سازی جامعه در مورد محیط‌زیست و مدیریت پسماند می‌گوید: مدیریت پسماند تنها برعهده دولت و شهرداری‌ها نیست، بلکه بخش عمده آن به مردم بستگی دارد. تا وقتی مردم به این آگاهی نرسیده‌اند که زباله را تفکیک و میزان پسماندهای خود را کم و مدیریت کنند، نمی‌توان انتظار داشت در این بخش موفق باشیم. «صیاد شیخی» می‌افزاید: پویش‌ها به همین دلیل راه‌اندازی می‌شوند که این آگاهی را به مردم بدهند. پویش پاتوق سبز می‌خواهد به مردم بگوید در برابر محیط‌زیست خود مسئولند. وی با بیان این‌که پویش پاتوق سبز ابتدا توسط دانشجویان تشکیل شده است، اضافه می‌کند: قرار است به‌تدریج و به مرور زمان فعالیت‌هایمان را گسترده‌تر و با سمن‌ها، ادارات محیط‌زیست و سایر نهادهای مسئول این حوزه و یا علاقه‌مندان و فعالان ارتباط برقرار کنیم تا پویش موفق و تاثیرگذاری داشته باشیم.

    شیخی ادامه می‌دهد: قرار بود شروع کار از تهران باشد، اما به پیشنهاد من که دانشجوی جهاد کشاورزی کرج بودم، استان البرز را انتخاب کردیم که محیط‌زیست و سازمان پسماند شهرداری همکاری خوبی با ما داشتند و اولین همایش ما در هفت‌چشمه کرج برای پاک‌سازی این منطقه برگزار شد. مسئول دبیرخانه باشگاه محیط‌زیست می‌افزاید: قدم اول ما آگاهی‌رسانی و پاک‌سازی است، اما در مراحل بعدی بازمصرف و مسائلی از این دست را در برنامه داریم. سمن‌های فعال این حوزه را در البرز هم شناسایی کرده‌ایم و قطعا در همایش‌های بعدی دعوت خواهند شد. شیخی می‌گوید: دور ریختن پسماند مواد غذایی، پلاستیک و ظروف یک‌بار مصرف یکی از معضلات حاد طبیعت است که با راه‌اندازی این پویش درصدد ایجاد رفتارهای صحیح و مناسب در این زمینه و نهادینه کردن فرهنگ نریختن زباله یا جمع‌آوری آن و در نهایت رفع این معضل در کشور هستیم.

    وی ادامه می‌دهد: برای حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی، مردم را دعوت می‌کنیم به این‌که رفتارهایشان حفاظتی باشد و قدر طبیعت را بدانند و نهی می‌کنیم از این‌که آلوده‌کننده، تخریب‌کننده و خسارت‌آفرین در طبیعت باشند، چراکه بسیاری از خسارت‌ها جبران‌ناپذیرند. مشاور پویش پاتوق سبز می‌گوید: مردم نقشی مهم و حیاتی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی دارند. پویش‌های زیست‌محیطی بیانگر موثر بودن نقش مردم در حل مشکلات زیست‌محیطی هستند. برای حل معضلات زیست‌محیطی باید از خودمان شروع کنیم و مطمئن باشیم در قلمرو زیستی خودمان
    می‌توانیم موثر باشیم.

    • استقبال دانشجویان

    دبیر محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر پویش پاتوق سبز می‌گوید: کانون محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی‌ شهید ‌بهشتی، گروهی را به نام پاتوق سبز و با هدف ادای مسئولیت اجتماعی خود در قبال محیط‌زیست تشکیل داده که این گروه فعالیت‌هایی از قبیل آموزش در زمینه‌های مختلف بهداشت محیط را در دستور کار دارد. «رومینا قاسمی» می‌افزاید: افتتاحیه این پویش با حضور 60 دانشجو در هفت‌چشمه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و سازمان مدیریت پسماند کرج برگزار شد. وی از استقبال خوب از این پویش توسط دانشجویان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: مدیریت پسماند یکی از معضلات بزرگ کشور است که برای این کار نیاز مبرمی به همراهی و آگاهی جامعه است. بنابراین این پویش با هدف آگاه‌سازی راه‌اندازی شده است. در واقع پویش پاتوق سبز در نظر دارد در مسیر خود ابتدا دانشگاه‌های تهران و منطقه 2 کشور و سپس دانشگاه‌های سایر استان‌ها و مناطق را با خود همراه سازد.

    قاسمی ادامه می‌دهد: برقراری ارتباط با مراکز اجرایی و عملیاتی، واحدهای استارت‌آپی و تشکیل هسته‌هایی با حلقه‌های مختلف از گروه‌ها و تخصص‌های مرتبط دانشگاهی در این زمینه از اهداف این پویش به شمار می‌روند. دبیر کانون محیط‌زیست دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: این گروه فعالیت‌هایی از قبیل پاک‌سازی محیط‌زیست و آموزش در زمینه‌های مختلف بهداشت محیط را در دستور کار دارد. همچنین فعالیت‌های محیط‌زیستی خودجوش و پاک‌سازی مختلفی را در مکان‌های مختلف برگزامی‌کند.

    • فعالیت 8 تشکل محیط‌زیستی‌در استان 

    پیوند مستقیم زندگی انسان با محیط‌زیست طوری است که کوچک‌ترین اخلال در آن، زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین توجه به این موضوع باید در همه طرح‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شود. در سال‌های اخیر کمک گرفتن از ابزارهای فرهنگ‌سازی مانند شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، دستیابی به وضعیت بهتر زیست‌محیطی را بیش از پیش مهیا کرده است.

    به گزارش همشهری، راه‌اندازی کمپین‌ها و پویش‌های گوناگون با اهدافی چون حفظ طبیعت، تولید زباله کمتر، آلوده نساختن آب و خاک، نگهداری از جنگل و درخت، حفظ گونه‌های جانوری و نه به شکار غیرقانونی در یکی دو سال اخیر حساسیت‌های عمومی به محیط‌زیست و مقابله با چالش‌های آن را افزایش داده است. سمن‌های بسیاری نیز تشکیل شده که در این حوزه مشغول فعالیت هستند. استان البرز نیز همواره در راه‌اندازی و حمایت از پویش‌های مختلف محیط‌زیستی پیشگام بوده است.

    مدیر کل حفاظت محیط‌زیست البرز با بیان این‌که 8 تشکل محیط‌زیستی به صورت ثبت‌شده در استان فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: 5 تشکل مردمی دیگر نیز در حال ثبت شدن هستند که خوشبختانه در تمامی موارد زیست‌محیطی استان به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. «فردین حکیمی» ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت و حساسیت مباحث محیط‌زیستی، پویش‌های زیست‌محیطی که در کشور مطرح هستند، در البرز نیز پیگیری و اجرا می‌شوند. سه‌شنبه‌های بدون خودرو، جمعه‌های بدون زباله و همچنین دوشنبه‌های بدون پلاستیک از جمله پویش‌هایی هستند که در البرز راه‌اندازی شده‌اند.

    وی اضافه می‌کند: البرز در بحث آموزش دانش‌آموزی جزو معدود استان‌هایی است که در این زمینه بسیار فعال عمل کرده است. از جمله برنامه‌ها در حوزه دانش‌آموزی بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی است که سالانه بین 15 تا 18 هزار دانش‌آموز از این موزه بازدید می‌کنند و در کنار آن، آموزش یک‌ساعته زیست‌محیطی توسط کارشناسان انجام می‌شود و از سوی دیگر طرح ارتقای آموزشی مفاهیم محیط‌زیست در مدارس استان با حضور کارشناسان محیط‌زیست در حال انجام است.