سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطب جنوب بالاترین گرمای تاریخ را ثبت کرد


 

  • قطب جنوب بالاترین گرمای تاریخ را ثبت کرد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است که شبه جزیره آنتارکتیکا در شمالی‌ترین نقطه قاره جنوبگان گرمای 18.3 درجه سانتی‌گراد را در روز پنجشنبه گذشته ثبت کرد. این دما که 0.8 درجه بالاتر از دمای 17.5 درجه ثبت شده در ماه مارس سال 2015 است، گرم‌ترین دمای ثبت شده در تاریخ قاره قطب جنوب است.

    سازمان جهانی هواشناسی گفت که دمای قاره جنوبگان در 50 سال گذشته به دلیل گرمایش جهانی 3 درجه گرم‌تر شده و 87 درصد از یخچال‌های ساحل غربی این قاره عقب‌نشینی کرده‌اند. دانشمندان می‌گوید که گرمایش جهانی یخ‌های قطب جنوبی را طوری ذوب می‌کند که در نهایت این قاره از هم خواهد گسیخت و باعث خواهد شد در قرن‌های آینده سطح آب اقیانوس‌ها 3 متر بالاتر بیاید.

    اگرچه دمای 18.3 درجه سانتی‌گراد رکوردی برای قاره جنوبگان است، رکورد بالاترین دما برای کل منطقه جنوبگان که شامل قاره، جزیره‌ها و اقیانوس منطقه اقلیمی جنوبگان می‌شود، در سال 1982 برابر با 19.8 درجه ثبت شده است.




حل مشکل بیکاری در برزیل با اپلیکیشن‌های درآمدزا


 

  • حل مشکل بیکاری در برزیل با اپلیکیشن‌های درآمدزا

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از زددی نت، علیرغم افزایش بیکاری در برزیل، ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در این کشور و علاقه مردم به استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف فرصتی برای کسب درآمد در اختیار عموم مردم این کشور قرار داده است.

    البته اپلیکیشن‌های تلفن همراه نمی‌توانند درآمد سرشاری را برای مردم ایجاد کنند، اما حداقل می‌توانند بخشی از مشکل بیکاری مردم را حل کنند. بررسی‌هایی که در این زمینه توسط دو شرکت موبایل تایم و اپینیون باکس صورت گرفته، نشان می‌دهد 32 درصد از مردم برزیل از اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

    آمار منتشر شده توسط مؤسسه آمار و جغرافیای برزیل نشان می‌دهد حدود 12.4 میلیون نفر در این کشور بیکار هستند که این رقم برابر با 11.6 درصد از جمعیت فعال برزیل است. مهم‌ترین فعالیت انجام شده توسط مردم برزیل برای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن‌های همراه فروش محصولات مختلف است که توسط 58 درصد پاسخ دهندگان به آن اشاره شده است.

    بخش عمده تلاش‌ها برای فروش مجازی کالا در برزیل از طریق اپلیکیشن‌های واتس اپ و فیس بوک صورت می‌گیرد. دومین روش درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه ارائه خدمات خانگی مانند نظافت، تعمیرات، نقاشی، نگهداری از کودکان و سالمندان و غیره است. 21 درصد از پاسخ دهندگان به این روش اشاره کرده‌اند.

    5 اپلیکیشن کاربردی برای پرورش گل و گیاه

    9 درصد از این افراد نیز از اپلیکیشن اوبر برای حمل مسافر استفاده می‌کنند و 8 درصد هم از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند آی فود خدمات حمل و تحویل غذا ارائه می‌کنند.

    نکته جالب اینکه 60 درصد از افرادی که از اپلیکیشن‌ها در برزیل برای کسب درآمد استفاده می‌کنند زن هستند و 82 درصد کل این افراد از گروه‌های دارای درآمد متوسط و پایین محسوب می‌شوند. 30 درصد از این افراد هم به غیر از استفاده از اپلیکیشن‌های مذکور هیچ منبع درآمدی دیگری ندارند.




نام ایرانی

منتظر به دنیا آمدن اولین فرزندمان بودیم. خواستیم قبل از هر چیز اسمی برایش انتخاب کنیم بنابراین چندتایی اسم دختر و پسر را با هماهنگی همسرم مشخص کردیم و تصمیم گرفتیم یکی از آنها را بعد از تولد نهایی کنیم. در انتخاب این نام ها سعی کردیم حتما اسم ایرانی استفاده کنیم یعنی نام هایی که در چهارچوب محدوده جغرافیای کشورمان باشد. البته کمی مشکل بود وقتی دقیق تر به اسامی متداول نگاه می کردیم بعضاً ریشه غیر ایرانی داشتند و یا اسم های خارجی بودند که از چند دهه پیش مورد نظر بعضی از خانواده های ایرانی قرار گرفته بود نظر ما را تامین نمی‌کرد به هر حال نظر به اهمیت موضوع باید نامی برگزیده می شد که فرزندمان از داشتن آن نام احساس خوشحالی و غرور کند.

baby-name.jpg

انتخاب اسم در گذشته

در این رابطه یادم آمد که در دوران تحصیل در مدرسه بعضا اسم بچه های کلاس چنان نامتعارف بود که در زمان حضور و غیاب توسط معلم موجب خنده دانش آموزان و ناراحتی افراد مذکور می‌شد. که البته معلمین و اساتید هم کم مقصر نبودند. مثلا در دوران دانشگاه نام یکی از دختران فرانک بود و استاد دانشگاه نام دختر را به تمسخر Frank صدا میزد و سبب شرمساری آن دختر می شد. چه برسد نام هایی که بعضا به سبب بی دقتی پدر مادر ها در نامگذاری اسامی مناسبی نبودند و همواره سبب ناراحتی شخص می شدند. شنیده ایم هم که تغییر اسم پروسه ای زمان بر، هزینه بر و بعضا غیر ممکن است چون شرایط مشکلی دارد.

بدون شک این مطلب برای دختران از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که روحیه لطیف تری دارند و اسم با مفهوم بد یا مغایر عرف جامعه، سبب سرخوردگی و چه بسا افسردگی شان می شوند. در چند دهه گذشته در بسیاری از شهرهای ایران به دلیل کم سوادی افراد انتخاب اسامی برای فرزندان بر اساس ذهنیات و فرهنگ غالب جامعه صورت می گرفت. آنطور که باید به انتخاب اسم دقت نمی شد.  ولی افراد تحصیل کرده یا افراد بلند پایه که به لحاظ شغلی از مراکز مهم دولتی به شهرهای مختلف اعزام و بعضاً برای همیشه در محل خدمت جدید ماندگار می‌شدند، فرهنگ جدیدی را منتقل می کردند که مورد پذیرش افراد بومی واقع می‌شد و این جریان در انتخاب نام برای فرزندانشان نیز تاثیر بسزایی داشت.

name-farsi.jpg

انتخاب اسم جدید

خوشبختانه فناوری های جدید نیز یکی از مهمترین راه های رسیدن به هدف یعنی انتخاب نام مورد نظر برای ما بود. با جستجو در اینترنت به سایتی برخوردیم به اسم «نام فارسی» که در آن اطلاعات کامل در مورد اسامی فارسی، کردی، لری، ترکی و سایر ریشه ها و معانی آنها، مشاوره در خصوص انتخاب نام، اسامی جدید و معانی آنها وجود داشت. خیلی جالب است که خیلی نام های اصیل ایرانی هستند که خیلی ها با آن آشنایی ندارند و مشاوره اسم نام فارسی به ما پیشنهاد دادند و با کمک ایشان اسم دلخواهمان را انتخاب کردیم و بسیار راضی از این انتخاب در انتظار تولد کودک مان هستیم. پیشنهاد می کنم اینستاگرام نام فارسی را نیز ببینید. پیجی که شامل طراحی زیبای نام های ایرانی به همراه معنی اسم ها است.

 




پایتخت همچنان آلوده | تهرانی‌ها امسال 59 روز در هوای آلوده نفس کشیده‌اند


 

  • پایتخت همچنان آلوده | تهرانی‌ها امسال 59 روز در هوای آلوده نفس کشیده‌اند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد 134 قرار گرفته و هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم است؛ همچنین این شاخص در 24 ساعت گذشته بر روی عدد 147 قرار داشت و هوا آلوده بود.

    تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 194 روز هوای سالم، 55 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

    این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش پایتخت 15 روز هوای پاک، 221 هوای سالم و 42 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.

    بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده آلودگی هوا برای روزهای آینده همچنان ادامه خواهد داشت و بیشترین دما برای روز جاری 12 و کمترین دما 5 درجه سانتی‌گراد است.




بهبود موقتی کیفیت هوای پایتخت طی امروز


 

  • بهبود موقتی کیفیت هوای پایتخت طی امروز

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از آن است که در صبح امروز با برقراری جو نسبتاً آرام همراه با غبار صبحگاهی و ازدیاد تردد خودروها در نخستین روز هفته، غلظت ذرات معلق در برخی مناطق افزایش یافته است.

    با وجود بهبود موقتی کیفیت هوای تهران در برخی مناطق مستعد، احتمال گسیل گرد و خاک وجود خواهد داشت.

    در اواخر امروز با کاهش سرعت باد و افزایش میزان پایداری جو همزمان با ساعات اوج ترافیک شبانگاهی در بیشتر مناطق بر غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق افزوده و برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

    با تداوم این شرایط جوی تا صبح فردا تجمع ذرات معلق در بیشتر مناطق موجب برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد شد که عمدتاً ناشی از ازدیاد تردد خودروها در ساعات اولیه روز و انباشت آلاینده‌ها است.

     طی فردا نیز با توجه به تداوم پایداری جو، شرایط مناسب جهت پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نخواهد شد و در مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند. در ساعات پایانی یکشنبه با انباشت آلاینده‌ها و افزایش حجم ترافیک شبانگاهی احتمال می‌رود که کیفیت هوا در بیشتر مناطق پایتخت در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.

    بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته 142 و هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. این شاخص هم‌اکنون 147 و هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.