سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دردسرهای همیشگی نانوایان کرج  با پرنده‌فروش‌ها


 

  • دردسرهای همیشگی نانوایان کرج  با پرنده‌فروش‌ها

    به دنبال پیگیری‌ها هر چند وقت یک‌بار این مغازه‌ها به طور موقت پلمب می‌شوند و در نهایت بعد از مدت کوتاهی دوباره همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در میدان کرج سال‌های طولانی است که از محدوده بلوار چمران تا خیابان تهران 4 نانوایی میان چند پرنده‌فروشی محصور شده و بهداشت و سلامت این نانوایان و نان تولیدی آنها زیر سوال است.

    با در نظر گرفتن این‌که در این مغازه‌ها علاوه بر پرنده حیواناتی مانند سگ، گربه، خرگوش، خوکچه هندی و انواع موش نیز به فروش می‌رسد، میزان آلودگی و خطرات انتقال بیماری را هم بیشتر می‌کند. برخی افراد نیز بنا به اعتقاد خود و ناتوانی مالی برای قربانی کردن دام به قربانی کردن خروس روی می‌آورند و از فروشنده‌ها درخواست می‌کنند سر خروسی را برایشان ببرند، به همین دلیل گاهی اوقات حین گذر از این محوطه شاهد جاری بودن خونابه و آب کثیف و بوی نامطبوع جلو مغازه‌های این منطقه هستیم. کنترل عوامل محیط زندگی نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی و اجتماعی شهروندان دارد که نظارت و اقدام در رفع معضلات مربوطه را ضروری می‌کند، اما این امر گاهی مابین ادارات و متولیان مغفول می‌ماند. در این مورد هم حل معضل بین شهرداری، اداره دامپزشکی و اتحادیه نانوایان کرج به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

    • پیگیری‌های زیادی کردیم، اما نتیجه نگرفتیم

    یکی از کسبه این منطقه می‌گوید: در 10 سال گذشته چندین بار، نامه‌ای با مضمون اعتراض و رسیدگی به وضعیت این منطقه و درخواست جمع‌آوری این پرنده‌فروشی‌ها را به شهرداری و اداره بهداشت داده و پیگیر شده‌ایم، اما تاکنون نتیجه‌ای به دست نیاورده‌ایم. «سالار کابلی» می‌افزاید: هر چند وقت یک‌بار از شهرداری و اداره دامپزشکی به همراه نیروی انتظامی مراجعه می‌کنند و 2 یا 3 واحد از این پرنده‌فروشی‌ها را پلمب می‌کنند، اما بعد از چند روز دوباره مغازه باز می‌شود و روز از نو و روزی از نو، مشکلات تکرار می‌شود.

    وی می‌گوید: این منطقه محل سکونت و گذر اهالی است و همچنین چند نانوایی در این مسیر قرار دارد که مردم نان مورد نیاز خود را از آنها خریداری می‌کنند. آلودگی و نبود بهداشت در این محدوده آشکار و لازم است مسئولان به این مورد رسیدگی کنند تا سلامت و بهداشت مردم به خطر نیفتد. کابلی اضافه می‌کند: البته فروش مرغ و خروس در گوشه و کنار شهر امری عادی شده و با وجود اعلام ممنوعیت این کار، باز هم افرادی از این راه کسب درآمد می‌کنند که این کار هر سال اوایل تابستان که بحث آنفلوآنزای مرغی داغ می‌شود، نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد می‌کند.

    • فروش مرغ و خروس با وجود آگاهی از ممنوعیت

    یک پرنده‌فروش با تایید آگاهی از ممنوعیت عرضه مرغ و خروس در کنار خیابان اظهارمی‌کند: ما از سال‌ها قبل این کار و حرفه را داشتیم، اما مدت‌هاست سختگیری و نظارت بر کار پرنده‌فروشی‌ها بیشتر شده است. «سامان عبدی» می‌گوید: ما مشتریان ثابتی داریم که به طور مرتب مرغ یا خروس زنده خریداری می‌کنند و برای پاسخ به درخواست آنها، از جای مطمئن مرغ یا خروس را تهیه می‌کنیم و می‌دانیم بیماری ندارد.

    وی می‌افزاید: نان ما هم از این راه درمی‌آید و با ممنوع شدن خرید و فروش مرغ، خروس و جوجه درآمد خوبی نداریم و در تامین مخارج می‌مانیم. عبدی می‌گوید: برخی هم با نیت قربانی کردن از ما خروس خریداری می‌کنند و می‌خواهند که سر آن را ببریم. اما ما خون خروس ذبح‌شده را داخل ظرف ریخته و در جوی یا بیابان تخلیه می‌کنیم.

    • مکاتبه بدون نتیجه با شهرداری و اداره بهداشت

    رئیس اتحادیه نانوایان استان البرز در خصوص این معضل می‌گوید: سال‌های زیادی است که مردم این منطقه از بهداشت نامناسب، بوی نامطبوع و منظره ناخوشایند این راسته از خیابان در ناراحتی به سر می‌برند. برای رسیدگی و رفع این معضل بارها با اداره بهداشت و شهرداری مکاتبه و پیگیری کرده‌ایم، اما تاکنون نتیجه‌ای به دست نیامده است.

    «حجت‌الله نصری» می‌افزاید: این نانوایی‌ها و یکی 2 واحد از پرنده‌فروشی‌ها از قدیم‌الایام در این منطقه بوده‌اند، اما به مرور زمان بر تعداد این پرنده‌فروشی‌ها افزوده شد و اکنون با توجه به این‌که این محدوده مسکونی و محل عبور و مرور اهالی است و نارضایتی‌های زیادی از بهداشت محیط این محدوده وجود دارد، نیاز است که رسیدگی و تصمیم درستی از جانب متولیان در این مورد گرفته شود.

    • جمع‌آوری پرنده‌فروش‌ها

    مسئول بهداشت محیط البرز می‌گوید: طبق مصوبه کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک مقرر شده بود طی 2 برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت این مساله ساماندهی شود و با هماهنگی شهرداری، محیط‌زیست و اداره کل دامپزشکی مرکز فروش پرنده‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و یکجا متمرکز شود. «مقصود جعفری» ‌نیا می‌افزاید: تاکنون جوابیه‌ای در این خصوص و اعلام نتیجه برای ما ارسال نشده است. وی اظهار می‌کند: در زمان صدور جواز و پروانه برای واحدهای صنفی این مسائل در نظر گرفته نمی‌شود و بعدها برای شهروندان و خود کسبه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

    • نگرانی بابت سلامت پرندگان

    مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره دامپزشکی البرز می‌گوید: هم نانوایی‌ها و هم پرنده‌فروشی‌ها از اصناف خود پروانه کسب و مجوز دریافت می‌کنند و نزدیک بودن این 2 صنف به هم و رسیدگی به این معضل بر عهده دامپزشکی نیست. «امین شکیبی» می‌افزاید: در این مساله با توجه به ماهیت مسئولیت دامپزشکی، نگرانی‌هایی بابت پرنده‌ها و حیوانات برای ما وجود دارد، چراکه ذرات آرد موجود در نانوایی‌ها برای پرندگان مضر بوده و ایجاد بیماری می‌کند. وی با بیان این‌که بر اثر بی‌توجهی و غفلت در سال‌های قبل این واحدهای صنفی در کنار هم تشکیل شده‌اند، می‌گوید: سال گذشته اداره کل دامپزشکی استان چندین جلسه با حضور مسئولان بهداشت، شهرداری و متولیان مربوطه برگزار کرد و در نهایت مقرر شد شهرداری مکانی را برای استقرار این صنف جانمایی کند که تاکنون چنین کاری انجام نشده است.

    • پرونده فروش‌ها زیر ذره‌بین بهداشت

    رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی البرز با بیان این‌که به طور مرتب بازدید و نظارت بر پرنده‌فروشی‌های میدان کرج و دیگر مناطق انجام می‌شود، می‌گوید: همجواری این واحدهای صنفی با نانوایی‌ها در صورت رعایت اصول بهداشتی، خطر و تهدیدی برای سلامت شهروندان به شمار نمی‌رود. به گزارش همشهری «سیدمحسن ابوترابی» می‌افزاید: چندین سال است بحث تعیین و تخصیص یک مکان واحد برای استقرار همه پرنده‌فروشی‌ها در آن توسط شهرداری مطرح است، اما تاکنون این امر به نتیجه 
    نرسیده است.

    وی می‌گوید: بیماری‌های مشترکی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین پرنده‌ها و انسان وجود دارد، اما بیشترین نگرانی این است که این بیماری از طریق طیور بومی یا غیرمجاز به واحدهای صنعتی سرایت نکند. رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی البرز در مورد پرنده‌فروش‌های دوره‌گرد که در گوشه و کنار شهر اقدام به فروش و یا کشتار طیور می‌کنند می‌گوید: این کار غیرقانونی است و در صورت مشاهده با چنین مواردی برخورد و جمع‌آوری خواهد شد.

    ابوترابی با بیان این‌که مرغ و خروس‌هایی که توسط این دوره‌گردها به فروش می‌رسند از مرغ و خروس‌های پیر مراکز پرورش طیور هستند که زمان کشتار آنها فرا رسیده می‌گوید: گوشت این طیور کیفیت مناسبی ندارد و به شهروندان توصیه می‌شود از خریداری مرغ و خروس از مراکز نامعتبر و غیرثابت خودداری کنند. رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی البرز اظهار می‌کند: از ابتدای سال تا پایان تیر 1701 مورد بازدید از مراکز عرضه طیور در مناطق مختلف استان انجام شده که 119 مورد این بازدیدها مشترک با سازمان‌های نظارتی و بازرسی دیگر بوده است.

    ابوترابی با بیان این‌که 25 پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده است، اضافه می‌کند: در این دوره زمانی 1990 کیلوگرم طیور معدوم و در 7 حکم صادرشده برای واحدهای متخلف، 7 واحد صنفی پلمب شده است. وی با تاکید بر این‌که اداره دامپزشکی به عنوان ضامن و ناظر بر سلامت و بهداشت فراورده‌های خام دامی نظارت و بازدیدهای معمول را دارد، می‌گوید: شهروندان نیز باید با هوشیاری و رعایت توصیه‌های ایمنی و خریداری از مراکز معتبر، محصولاتی را که دارای مهر تایید دامپزشکی است خریداری کنند و در تامین سلامت خود و جامعه همکاری لازم را داشته باشند.