سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پای مسافربرها در کفش تاکسی‌داران کرجی


 

  • پای مسافربرها در کفش تاکسی‌داران کرجی

    در کنار اینها هزینه بنزین، روغن، استهلاک تاکسی و سروکله زدن با اقشار مختلف مردم را هم باید اضافه کرد. در کلان‌شهر کرج 12 هزار و 500 دستگاه تاکسی خطی و گردشی در حال فعالیت هستند که در 115‌خط شهروندان را جابه‌جا می‌کنند. این رانندگان هر روز با چالش‌های بسیاری مواجهند؛ از سروکله زدن با مسافران برای پول خرد تا درگیری با مسافربران شخصی که در پایان روز خستگی یک روز کاری را برای آنها دو چندان می‌کند.

    • جدال تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی

    یکی از رانندگان تاکسی خط میدان کرج- حصارک با گلایه از مسافربرهای شخصی می‌گوید: ساعت‌ها در ایستگاه منتظر مسافر می‌نشینیم، اما مسافربرهای شخصی با یک ترمز آنها را سوار می‌کنند. این مسافربرها کار ما را کساد کرده‌اند. «رحیم نبی‌الهی» می‌افزاید: فعالیت آزادانه این مسافربرها در حالی است که هیچ عوارضی به شهرداری و تاکسیرانی پرداخت نمی‌کنند، درحالی که تاکسی‌داران زیر نظر تاکسیرانی باید به مراکز مختلف پاسخگو باشند. همچنین اگر کرایه اضافی توسط رانندگان تاکسی و خودروهای حمل‌ونقل عمومی گرفته شود، مسافر می‌تواند به مراجع مربوطه شکایت و از حقش دفاع کند.

    وی به امنیت بیشتر تاکسی نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: امنیت مسافر در خودروهای حمل‌ونقل عمومی بیشتر و نیاز است درباره استفاده از خودروهای عمومی فرهنگ‌سازی صورت گیرد، چرا که خبرهایی از اتفاقاتی که در رابطه با مسافربرهای شخصی افتاده زیاد شنیده‌ایم. نبی‌الهی اضافه می‌کند: فعالیت شرکت‌های اینترنتی حمل‌ونقل مسافر یکی دیگر از دلایل پایین آمدن درآمد تاکسی‌های شهر است.

    • دغدغه بیمه و پول خرد

    یکی دیگر از رانندگان تاکسی به مشکل بیمه این صنف اشاره می‌کند و می‌گوید: 2 سال است که تاکسی گرفته‌ام، اما در این مدت مشکل بیمه ما حل نشده و همیشه می‌گویند سایت بیمه بسته است. حداقل کاری که مسئولان می‌توانند برای ما انجام دهند بیمه کردن است. «رضا پورحسینی» دغدغه پول خرد را یکی دیگر از مشکلات رانندگان تاکسی عنوان می‌کند و می‌افزاید: کرایه خط ما 2200 تومان است و همین 200 تومان هر روز دردسرهایی برای ما ایجاد می‌کند. بیشتر مسافران پول خرد که ندارند هیچ، پول‌های درشت به ما می‌دهند و اگر 100 تومان از بقیه پول را هم کم بدهیم با اوقات تلخی از خودرو پیاده می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: هر چند روز یک‌بار فردی به خط می‌آید و پول‌های خرد با خودش می‌آورد و به ما می‌فروشد. ما هم ناچاریم آن پول‌های خرد را خریداری کنیم تا بتوانیم باقی پول مسافران را پس بدهیم.

    • برخورد با مسافربرهای شخصی

    رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در رابطه با حل مشکل مسافربرهای شخصی می‌گوید: با همکاری پلیس طرح‌های ویژه نظارتی در حال اجراست تا برخورد قانونی لازم با خودروهای شخصی مسافرکش انجام شود. «مجید استادکاظمی» می‌افزاید: سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج 14 گشت انتظامی دارد که به صورت مستمر در شهر حضور دارند و در صورت مشاهده خودروهای شخصی که در ایستگاه تاکسی اقدام به مسافرکشی می‌کنند، برخورد قانونی لازم را انجام می‌دهند.

    • رانندگان بدون بیمه

    وی با اشاره به بیمه رانندگان تاکسی اضافه می‌کند: از سال 94 تاکنون سایت بیمه تاکسی‌داران بسته شده و هیچ ثبت‌نام جدیدی در این سایت صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین رانندگانی که در این مدت به سیستم اضافه شده‌اند، تحت پوشش بیمه نیستند. استادکاظمی می‌افزاید: دولت سهم خود را برای بیمه پرداخت نکرده و همین باعث توقف روند بیمه تاکسی‌داران شده است. لازم به ذکر است بیمه جزو وظایف سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر نیست و اعتبار آن باید از سوی دولت تامین شود. به همین دلیل تا زمانی که این سازوکار فراهم نشود، وضعیت موجود تغییری نخواهد کرد.

    استادکاظمی ادامه می‌دهد: 1400 راننده تاکسی، بهره‌بردار و کمک‌راننده در کرج بیمه هستند و 7 هزار نفر هم هنوز بیمه نشده‌اند. اتحادیه تاکسیرانی پیگیر مساله بیمه رانندگان تاکسی است، ولی تاکنون نتیجه دلخواه حاصل نشده است. رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در رابطه با فعالیت تاکسی‌های 133 در کرج می‌گوید: با روی کار آمدن تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی فعالیت تاکسی‌های 133 محدود شده است. اکنون تنها 18 دستگاه از این نوع تاکسی‌ها در شهر فعالیت دارند. این تاکسی‌ها در کرج زنگ‌خور زیادی ندارند و عملا در مرحله تعطیلی هستند.

    • طرح الکترونیکی شدن کرایه تاکسی

    رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان این‌که طرح الکترونیکی شدن کرایه تاکسی و مشکل پول خرد مسافران در حال پیگیری است، می‌گوید: الکترونیکی شدن کرایه تاکسی و اتوبوس‌های کرج در کمیسیون عالی مشارکت‌های شهرداری کرج مطرح شده و از مدتی پیش در حال پیگیری است. «مجید استادکاظمی» می‌افزاید: شرکتی برای اجرای این طرح پیش‌قدم شده، اما به دلیل موفقیت‌آمیز نبودن طرح در سال‌های گذشته به دنبال بررسی کامل سوابق و توانمندی این شرکت هستیم تا تجربه ناموفق قبل دوباره تکرار نشود.

    وی ادامه می‌دهد: اسناد فراخوان اجرای طرح الکترونیکی شدن کرایه‌های تاکسی و اتوبوس آماده انتشار است و بعد از رفع برخی موانع منتشر و پیمانکار انتخاب می‌شود. اجرای این طرح گامی در جهت ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان و راحت‌تر شدن کار راننده‌های اتوبوس و تاکسی است.
    استادکاظمی اضافه می‌کند: با اجرای این طرح، بارکدی در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و اپلیکیشنی هم در تلفن همراه مسافران نصب می‌شود و مسافران در زمان پیاده شدن، تلفن همراه خود را به بارکد نزدیک و از طریق کیف پول الکترونیکی خود کرایه را پرداخت می‌کنند.

    • ایستگاه‌ تاکسی شهرهای اقماری جابه‌جا می‌شود

    در مرکز کرج علاوه بر ایستگاه‌ تاکسی‌های درون‌شهری، محدوده‌هایی هم هستند که در آنها ایستگاه شهرهای اطراف مانند هشتگرد، کمالشهر، نظرآباد و... وجود دارد. محدوده‌هایی مانند میدان توحید و شاه‌عباسی که این ایستگاه‌ها علاوه بر شلوغی مرکز شهر، باعث ترافیک بسیاری نیز می‌شوند. طرح انتقال این ایستگاه‌های تاکسی چندباری مطرح شده، اما تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است.

    به گزارش همشهری، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر کرج با بیان این‌که ایستگاه‌های تاکسی شهرهای اقماری باید به پایانه‌های ورودی منتقل شوند، می‌گوید: محدوده میدان توحید، شاه‌عباسی و امامزاده حسن(ع) از نقاط تاریخی و مذهبی کرج به شمار می‌روند، بنابراین باید به نمای بصری این محدوده توجه بیشتری شود.  

    «مهدی حاجی‌قاسمی» عنوان می‌کند: یکی از معضلات اساسی این مناطق، وجود ایستگاه‌های تاکسی شهرهای اقماری مانند کمالشهر و آبیک در تاریخی‌ترین نقطه شهر است که شاهد این هستیم که وضعیت نابهنجاری را در آن محدوده ایجاد می‌کند. وی می‌افزاید: وجود ایستگاه‌های تاکسی شهرهای اقماری در این محدوده موجب شده تا بافت تاریخی مذهبی آن به چشم نیاید، از همین رو سال گذشته شورای ترافیک مصوبه‌ای مبنی بر جابه‌جایی ایستگاه‌های تاکسی شهرهای اقماری از محدوده مرکزی شهر کرج داشت، اما مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد و این امر محقق نشد.

    وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که انتقال این ایستگاه‌ها بنا به دلایلی خارج از توان سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهری شهرداری کرج است، شهردار کرج شخصا با هماهنگی استاندار البرز و دیگر مقامات استانی به این قضیه وارد شده و زمانی را تعیین کند که این ایستگاه‌های تاکسی از محدوده تاریخی شهر به پایانه‌های ورودی شهر منتقل شوند. حاج‌قاسمی با بیان این‌که شهرداری تهران نیز ایستگاه‌های تاکسی شهرهای اقماری را از محدوده مرکزی شهر خارج کرده است، ادامه می‌دهد: تحقق این مهم آثار مثبتی برای شهر دارد و ضروری است با جدیت پیگیری شود.