سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشم‌های بسته به روی نیازهای هنری کودکان


 

  • چشم‌های بسته به روی نیازهای هنری کودکان

    به طوری که اکنون به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مربیان هنری کودک و افرادی که در عرصه‌های هنری گوناگون برای این گروه سنی به فعالیت می‌پردازند تبدیل شده است. موضوعی که در البرز به دلیل ضعف زیرساخت‌های این حوزه از ابعاد وسیع‌تری برخوردار است.

    • بی‌توجهی به تئاتر کودک

    یکی از معدود هنرمندان فعال در حوزه تئاتر کودک کرج می‌گوید: اطلاع‌رسانی در حوزه تئاتر کودک بسیار ضعیف است و همواره با نگاه و توجه ناچیزی به آن روبه‌رو هستیم، به طور کلی می‌توان گفت دیدگاهی که از سوی مسئولان شهری به تئاتر کودک وجود دارد مناسب نیست و به تامین اسباب‌بازی و تنقلات کودکان بهای بیشتری داده می‌شود تا اجرای نمایش ویژه برای کودکان.

    «حمید حسنی» با اشاره به نبود فضای مناسب برای اجرای تئاتر کودک در کرج ادامه می‌دهد: با این وصف هرچند همه هنرمندان تئاتر با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، اما به طور ویژه افرادی که در زمینه تولید و اجرای تئاتر کودکان فعالیت دارند با ضعف‌ها و مشکلات بیشتری دست به گریبانند. از جمله این مشکلات می‌توان به نبود سالن‌های خوب و مناسب برای اجرای تئاتر کودکان اشاره کرد؛ علاوه بر این‌که ظرفیت سالن‌های موجود نیز برای این کار کافی نیست.

    وی اضافه می‌کند: تئاتر کودک برای ما ابزاری است تا بتوانیم از طریق آن به انتقال مفاهیم بپردازیم. باید توجه کنیم که هرچند جنبه‌های سرگرمی و شادی‌بخش در نمایش کودکان برای ما اولویت به شمار می‌رود، اما در کنار آن باید جنبه‌های آموزشی و فرهنگی تئاتر را نیز مورد توجه قرار دهیم و از طریق تئاتر و رسانه با کودکان ارتباط برقرار کنیم.

    • ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های هنری کودک و نوجوان

    هنرمندی که سال‌هاست در زمینه آموزش نقاشی به کودکان فعالیت دارد با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های هنری برای گروه سنی کودک و نوجوان می‌گوید: برگزاری ورک‌شاپ و نمایشگاه‌های هنری برای این گروه سنی موجب می‌شود که شرکت‌کنندگان انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت‌های خود به دست آورند. علاوه بر این با توجه به این‌که نوجوانان در سن بلوغ به تقویت اعتماد به نفس نیاز دارند، برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها موجب دیده شدن آثار آنها می‌شود و این موضوع تاثیر قابل توجهی در افزایش انگیزه و اعتماد به نفس آنها به جا می‌گذارد.

    «فرزانه عظیم‌زاده» ادامه می‌دهد: از طرفی شرکت در ورک‌شاپ‌های هنری برای کودکان این فرصت را فراهم می‌کند تا با فعالیت‌های گروهی آشنا شوند و روحیه همکاری و کار با گروه در آنها تقویت شود. این مدرس رشته نقاشی کودکان اضافه می‌کند: شرکت در نمایشگاه‌های هنری برای کودکان بسیار مفید و با آثار مثبتی همراه است، زیرا افرادی که از سنین کودکی و همراه با خانواده در نمایشگاه‌های هنری شرکت می‌کنند، آشنایی بهتری با فضاهای هنری به دست خواهند آورد و این تجربه خوبی برای آینده آنها به شمار می‌رود. خانواده‌ها نیز در سوق دادن فرزندانشان به مقوله هنر نقش موثری ایفا می‌کنند و می‌توانند با همراهی و تشویق کودکان، ظرفیت‌ها و استعدادهای هنری را در آنها شکوفا کنند.

    عظیم‌زاده می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های هنری کودکان اغلب با استقبال بسیار خوب و چشمگیری همراه است؛ موضوعی که نشان می‌دهد خانواده‌ها جایگاه خاصی برای تغذیه روح کودکان خود قائل می‌شوند، اما آنچه باید در نظر داشته باشیم اهمیت افزایش تعداد برگزاری این‌گونه رویدادهای هنری و آموزشی برای کودکان شهر است.

    • اهمیت آموزش مربیان هنری کودک

    کارشناس و فعال حوزه کودکان و نوجوانان می‌گوید: ایجاد زمینه‌های مناسب برای پرورش این استعدادهای هنری با جهت‌دهی به آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. دستیابی به این هدف نیز از طریق آموزش شیوه‌های جدید آموزشی به مربیان هنری کودک و نوجوان امکان‌پذیر است. مساله‌ای که یکی از برنامه‌های اصلی کارگروه کودک و نوجوان انجمن هنرمندان نقاش را تشکیلمی‌دهد.

    «زهرا امینی» ادامه می‌دهد: این کار به صورت خودجوش و بدون حمایت هیچ ارگان یا نهادی شکل گرفت، بنابراین هم‌اکنون به حمایت شهرداری و سایر سازمان‌ها نیاز داریم، زیرا هنر یکی از ابزارهای مهم آموزشی برای کودکان محسوب می‌شود و آموزش این گروه سنی به عنوان آینده‌سازان جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین باید جایگاه ویژه‌ای برای آن در نظر بگیریم.  وی اضافه می‌کند: به این ترتیب در سایه این اقدامات اعتماد به نفس کودکان نیز افزایش می‌یابد و به صورت جدی‌تر به هنر نگاه می‌کنند. موضوعی که نقش موثری در ایجاد انگیزه و شکوفایی استعدادهای این گروه سنی ایفا می‌کند.

    • نیاز کودکان و نوجوانان شهر به اجرای برنامه‌ها

    یک فعال حوزه کودک و نوجوان انجمن هنرمندان نقاش البرز با اشاره به نیاز کودکان و نوجوانان شهر به اجرای برنامه‌ها و رویدادهای هنری می‌گوید: بدون شک کرج از ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه برخوردار است و در آینده می‌توانیم اتفاقات بیشتر و بهتری را در عرصه‌های هنری برای کودکان و نوجوانان شاهد باشیم. موضوعی که مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی ارگان‌های مختلف دولتی و غیردولتی البرز و کرج است. «پوریا علیزاده» ادامه می‌دهد: هم‌اکنون دیوارها و فضاهای مناسب بسیاری در شهر موجود است که می‌توان در آینده برای برپایی ورک‌شاپ‌های هنری آنها را مورد استفاده قرار داد. مانند دیوار پارک نبوت که در یکی از پرترددترین مناطق کرج واقع شده است و سال‌ها از جلوه بصری مطلوبی برخوردار نبود اما به نقاشی دیواری کودکان و نوجوانان شهر مزین شد.