سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وقتی سرمایه‌گذاران گردشگری دلسرد می‌شوند


 

  • وقتی سرمایه‌گذاران گردشگری دلسرد می‌شوند

    بسیاری از روستاهای زیبای البرز مکانی مناسب برای گسترش صنعت گردشگری هستند. استان به وسعت تقریبی 5800 کیلومترمربع بیش از 450 اثر تاریخی و طبیعی ثبت‌شده ملی را در دل خود جای داده است. طبیعت زیبای رودخانه و جاده کرج- چالوس از جمله جلوه‌هایی است که با وجود امکانات محدود، سالانه شاهد حضور میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ، طالقان، نظرآباد، اشتهارد و فردیس البرز هر یک به نوعی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیار دیدنی برخوردارند.

    • ایجاد تحول در صنعت گردشگری

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز از آمادگی کامل سرمایه‌گذاران خصوصی برای رونق‌بخشی به گردشگری استان خبر داد. «رحیم بنامولایی» در خصوص ضرورت توسعه و ایجاد تحول در صنعت گردشگری می‌گوید: این اظهارات بیانگر آن است که زمینه برای رفع موانع موجود در این بخش مهیا شده است. وی توسعه صنعت گردشگری را راهگشای بهبود فضای کسب و کار، کاهش وابستگی به درآمد نفت و ریشه‌کن شدن چالش بیکاری در جامعه‌ ذکر می‌کند. بنامولایی می‌افزاید: تحول در صنعت گردشگری استان نیازمند همراهی و همکاری نزدیک مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی استان به‌ویژه در بحث ایجاد و تقویت زیرساخت‌های این صنعت است.

    رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز با اشاره به تاثیر توسعه گردشگری در پویایی اقتصاد می‌گوید: با توجه به وجود جاذبه‌های فراوان و کم‌نظیر گردشگری در البرز، نه‌تنها بخش خصوصی استان، بلکه سرمایه‌گذاران خارجی نیز از مشارکت و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استانمان استقبال می‌کنند. بنامولایی می‌افزاید: از دستگاه‌های اجرایی و نیز علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت گردشگری انتظار داریم با تعامل و همکاری نزدیک راه را برای ایجاد تحول در این صنعت هموار کنند.

    وی ساخت هتل‌ها و مجموعه‌های توریستی در چند منطقه استان به‌ویژه در حاشیه 2 سد بزرگ طالقان و امیرکبیر و در جوار مرکز اسکی دیزین را از نیازهای توسعه گردشگری استان عنوان کرد. وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به برنامه‌های دولت و ابراز تمایل مدیریت عالی استان البرز به توسعه گردشگری، ناهمواری‌های به‌ارث‌مانده از سالیان گذشته در گذر ایجاد تحول و رونق در این صنعت هموار شود.

    • معضلی بر سر راه گردشگری

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز می‌گوید: دریافت هرگونه مجوز در کشور منوط به دریافت استعلام‌های فراوان است که این خود یکی از معضلات فسادآفرین در جامعه به حساب می‌آید. در کشورهای غربی زمان پاسخگویی به استعلامات کمتر از 2 ساعت است، ولی ما در کشور پاسخ این استعلامات را آن‌چنان مشمول گذشت زمان می‌کنیم که متقاضی وقتی آخرین جواب را می‌گیرد، تاریخ اعتبار اولین استعلام به پایان رسیده است.  

    «فخرالدین صابری» می‌گوید: بسیاری از بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات برای ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری ندارند و دلیل آن را نبود توجیه اقتصادی طرح‌های گردشگری بیان می‌کنند و این به عنوان معضلی دیگر بر سر راه رشد صنعت گردشگری به شمار می‌رود. وی می‌افزاید: تنها هتل پنج‌ستاره‌ای که در کرج با پیشرفت فیزیکی بیش از 75 درصد و سرمایه‌گذاری بیش از 180 میلیارد تومان در حال ساخت است، هنوز برای دریافت 50‌میلیارد تومان سرمایه در گردش از طریق سیستم بانکی به نتیجه نرسیده است. حداقل در یک سال و 6 ماهی که پیگیر کار هستم، با برگزاری نشست‌های متعدد و با بیان این‌که طرح فاقد توجیه اقتصادی است، این مهم رخ نداده است.

    صابری اضافه می‌کند: در استان نیازمند همیاری شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، امور آب و همین‌طور دستگاه‌های متولی دریافت مالیات برای رونق صنعت گردشگری هستیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز می‌افزاید: فردی به میراث فرهنگی مراجعه کرده و به دلیل خستگی از مراجعات و دریافت برگه‌های متعدد برای مطالبه‌اش خواستار تعطیلی یک‌ساله واحد گردشگری خود شده و تصمیم دارد در شهر لندن سرمایه‌گذاری کند، چراکه آنجا به او احترام می‌گذارند، کمک مالی می‌کنند و زمین رایگان در اختیارش می‌گذارند.

    وی ادامه می‌دهد: اینها دردهایی است که فراوان گفته می‌شوند و ما هم فقط می‌شنویم. امیدوارم درک ما در این‌گونه مسائل افزایش یابد که امروز یاوران اصلی و اساسی دولت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش‌های مختلف هستند که ما باید فرش قرمز زیر پای آنها پهن کنیم، زیرا که امروز اقتصاد مقاومتی بدون تقویت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

    • تغییر دیدگاه‌ها نسبت به گردشگری البرز

    واقعیت این است که زیرساخت‌های گردشگری البرز نمی‌توانند به نیاز همه گردشگرانی که قصد توقف در این استان را دارند به‌خوبی پاسخ دهند. نباید به بهانه این‌که در البرز هتل چندستاره، اقامتگاه‌ مناسب و قابل دسترس و… وجود ندارد، با بی‌میلی و نارضایتی از گردشگران میزبانی کنیم؛ چراکه ورود این گردشگران باعث می‌شود ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های گردشگری استان بیش از پیش نمایان شود. باید دیدگاه «البرز استانی عبوری و گذری است» را از ذهن‌ها دور کنیم و البرز مقصد گردشگری باشد. به واسطه این‌که بسیاری از البرزنشینان مهاجر هستند، حس میزبانی از گردشگران در آنها پررنگ نیست که این امر به ضعف در زیرساخت‌های نرم‌افزاری بخش گردشگری بازمی‌گردد.

    به گزارش همشهری، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره به ضرورت رفع کمبودهای زیرساختی در حوزه گردشگری می‌گوید: با نمایان شدن این ضعف‌ها مسئولان کلان مجاب می‌شوند که متناسب با تقاضای موجود برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات حوزه گردشگری اقدام کنند. «احمد ترکاشوند» ادامه می‌دهد: بدون شک تا زمانی که حس نیاز برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان در میان مسئولان به وجود نیاید، شاهد اتفاقات بزرگی در این حوزه نخواهیم بود. وی اضافه می‌کند: برای ایجاد این حس نیاز باید دیدگاه «البرز استانی عبوری و گذری است» در ذهن مسئولان اصلاح شود؛ چراکه علی‌رغم این‌که این استان سالیان سال به عنوان شاهراه ارتباطی چندین استان مطرح بوده، ولی بیش از برخی از استان‌ها مکان تاریخی، طبیعی، زیارتگاهی و… را در خود جای داده است.

    معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز می‌گوید: بدون شک بخش کوچکی از این ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری می‌تواند انگیزه توقف یک یا دوروزه را در مسافران ایجاد کند. توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گردشگری به یک اندازه اهمیت دارد. معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره به این‌که زیرساخت‌های گردشگری صرفاً به هتل و رستوران و اقامتگاه محدود نمی‌شوند، ادامه می‌دهد: زیرساخت‌های گردشگری به 2 بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند که بدون اغراق باید گفت هر دوی این بخش‌ها به اندازه هم اهمیت دارند.

    این مسئول با بیان این‌که برخلاف بسیاری از استان‌ها حس میزبانی در البرزنشینان کمرنگ است، می‌گوید: به واسطه این‌که بسیاری از البرزنشینان مهاجرند، حس میزبانی از گردشگران در آنها پررنگ نیست که این امر به ضعف در زیرساخت‌های نرم‌افزاری بخش گردشگری بازمی‌گردد. وی اضافه می‌کند: برای رفع این ضعف معاونت گردشگری در طول سال چندین کارگاه آموزشی، نشست عمومی و همایش برگزار می‌کند تا اطلاعات مردم در زمینه نتایج حضور گردشگران در مناطق مختلف استان افزایش یابد. ترکاشوند ادامه می‌دهد: مردم باید به این باور برسند که حضور گردشگران در استان یک جریان مثبت اقتصادی و فرهنگی است و باعث تغییر در کمیت و کیفیت زندگی آنها می‌شود.

    • گردشگری، منبعی برای رونق اقتصادی

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری البرز با بیان این نکته که 54 درصد اشتغال در کشور مربوط به بخش خدمات است، می‌گوید: در بخش خدمات، صنعت گردشگری در جهان امروز در کنار صنعت نفت و خودروسازی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی، رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی شناخته می‌شود. «فخرالدین صابری» می‌افزاید: فرانسه در سال 2018 میزبان بیش از 84 میلیون توریست بوده است و بعد از آن، کشورهایی مثل اسپانیا و دیگر کشورها قرار دارند و این نشان‌دهنده میل و رغبت مردم به سفر و دیدن مقاصد جذاب تاریخی، طبیعی و گردشگری است. وی اضافه می‌کند: در ایران و به‌خصوص البرز فرصت‌های ارزشمندی داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و صنعت گردشگری را جایگزین صنعت نفت کنیم. تحقق رونق صنعت گردشگری در کشور ما منوط به همدلی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذیربطی است که در هر استان، شهرستان و منطقه‌ای مسئولیتی بر عهده دارند.